5نکته! برای ارتقاء دوچرخه های جاده
5نکته! برای ارتقاء دوچرخه های جاده

5نکته! برای ارتقاء دوچرخه های جاده

5نکته! برای ارتقاء دوچرخه های جاده

ترفندهای مهندسین و طراحان FSA برای ارتقاء بازدهی دوچرخه جاده شما، از این قرارند که به تریتیب پایین قطعات دوچرخه خود را ارتقا دهید.

تایرها

تایرها نه تنها ارزان ترین و راحت ترین قسمت برای ارتقاء هستند، بلکه تنها پل ارتباطی شما با زمین هستند، یا حداقل باید باشند !! ( کنایه از زمین نخوردن ). درست است که تمامی آنها گرد و مشکی هستند ولی لزوماً با هم برابر نیستند. لاستیک هایی با چسبندگی بیشتر، سرعت شما را افزایش خواهند داد. حال آنکه لاستیک های نرم تر و منعطف تر، راحتی، طی مسافت بیشتر و همچنین سرعت بیشتری را برای شما به همراه دارند. اما چسبندگی بیشتر به معنی حوادث کمتر، آسیب دیدگی کمتر و سرعت بیشتر خواهد بود. لاستیک های سخت با کشش نزدیک به صفر از نظر اقتصادی به صرفه نیستند. به دنبال لاستیک های عریضتر ( 25 تا 28 میلیمتری ) با کیفیت باشید ولی قبل از آن فاصله فریم ( در قسمت رام و دوشاخ ) را در نظر داشته باشید.

فرمان و زین

اغلب اوقات نادیده گرفته می شود که این دو قسمت تا چه حد می تواند در عملکرد دوچرخه تأثیر گذار باشد و ارتقاء آنها نیز به راحتی انجام می شود. از فرمان های موجود در بازار بهترین را انتخاب نمائید، آن ها را از نظر ویژگی های فرمان یعنی عرض، دسترسی و میزان ارتفاع ( خمیدگی رو به پائین آن ) با یکدیگر مقایسه مائید و آن مدلی که به مدل نشستن شما نزدیک تر و راحت تر است انتخاب کنید.

نوار فرمان از کمترین اهمیت در این بررسی قرار دارد، پس خیلی به دنبال جنس اعلا نباشید. زین راحت بر روی میله زین مناسب نیمی از معادله ی دوچرخه سواری طولانی مدت استقامتی را حل می کند. البته در ابتدا باید اندازه فریم را در نظر بگیرید ( برای میله زین ).

ترمزها

کاهش سرعت به منظور دوچرخه سواری با سرعت بیشتر متضاد به نظر می رسد، اما همان طور که ترمزها برای ایمنی ضروری هستند برای سرعت گرفتن نیز حیاتی هستند. سرعت به هنگام ورود و خروج از پیچ ها بسیار حائز اهمیت است و خروج از آن ها با سرعت دلخواه میسر نمی شود مگر با ترمز به موقع و مطمئن به هنگام ورود.

هرچه ترمزهای شما قویتر باشند شما اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت، همچنین فشار کمتری به آنها وارد کرده و قاعدتأ کمتر به آن ها آسیب خواهید زد. ست ترمز قوی  FSA مدل  K-Force قدرت کاهش سرعت بسیار بالایی داشته و وزن سبک بر مزایای این سری از ترمزهای  FSA می افزاید. به منظور ارتقاء ترمزها نیاز است که شما نگاهی نیز به دیسک ترمز داشته باشید ولی در نظر داشته باشید که به توپی چرخ، فریم و دوشاخ محکم تر و سازگار با مدل انتخابی خود نیاز خواهید داشت.

سینی طبق


تا اینجا شما نحوه نشستن خود و دوچرخه تان را شخصی سازی کرده اید. اما آیا دوچرخه جاده شما با جاده ای که در آن رکاب می زنید متناسب است؟ سیستم دنده و رانش، تغییر عظیمی را در کارایی دوچرخه اعمال خواهد کرد و تنطیم و تناسب آن بیشترین انتقال قدرت را برای شما به همراه خواهد داشت. مسیرهای کفی و آسفالته معمولاً نیازمند سینی طبق های بزرگتر با دندانه های بیشتری نسبت به مسیرهای کوهستانی است و صرفه با حمل سینی طبق های متفاوت در سایزهای مختلف نیست. این بسیار مهم است که شما در شرایط مختلف طبقی استاندارد و یا راحت انتخاب نمائید. انتخاب یکی از گزینه های فراوان در لیست طبق های FSA پیشنهاد ما به شماست. 

توپی طوقه

مهمترین و پرهزینه ترین عامل ارتقاء را نمی توان نادیده گرفت، هیچ یک از دیگر مولفه ها به اندازه ی آن ها تفاوت ایجاد نمی کنند. درست انتخاب کردن آنها کاهش وزن چشمگیری را به دنبال خواهد داشت. هرچه وزن چرخ پائین تر باشد فشار کمتری در دراز مدت به دوچرخه سوار وارد خواهد شد و بار کمتری بر روی دوش ترمزها خواهد بود. طوقه هایی آیرودینامیک با لبه های پهن تر بسیار سودمند هستند در حالی که طوقه های عریض تر جایگاه مناسبی برای لاستیک های پهن تر و نرم تر هستند. همچنین توپی های سرامیکی بلبرینگی، بسیار روان هستند.
 

نظرات

ارسال نظر