آشنایی با انواع لاستیک(تاير) دوچرخه
آشنایی با انواع لاستیک(تاير) دوچرخه

آشنایی با انواع لاستیک(تاير) دوچرخه

آشنایی با انواع لاستیک(تاير) دوچرخه

لاستيك‌هاي تيوب‌دار: تايرهاي داراي تيوب از انواع استاندارد تايرهاي دوچرخه مي‌باشند. اين تايرها روي طوقه قرار مي‌گيرند و دور لبه‌هاي تاير از سيم استيل يا فيبر قابل انعطلاف آرامید بوده و تيوب با قرارگيري در داخل تاير و بادشدن، قابل استفاده مي‌شود. از مزاياي تايرهاي داراي تيوب مي‌توان به قيمت‌پايين‌تر و توليد در سايزهاي مختلف اشاره كرد. البته امروزه از انواع مختلفي از تيوب‌ها استفاده مي‌شود.

لاستيك‌هاي تيوبلس: نحوه قرارگیری آن به گونه‌ای است که لبه‌های تایر در قسمت اتصال به طوقه در اثر فشار هوا، طوری روی هم قفل می شوند که نیازی به قرار دادن تیوب در داخل تایر نخواهد بود، به این صورت که حاشیه دور تایر با فشار باد تایر مانند یک درزگیر عمل کرده و با محکم شدن روی دیواره طوقه مخصوص تیوبلس استاندارد، امکان خروج هیچ هوایی را به خارج تایر نمی‌دهد. از مزایای این تایر می‌توان به سواری با فشار هوای پایین داخل تایر، افزایش سطح تماس تایر با زمین و حذف تیوب،که می‌تواند باعث پنچری شود، اشاره کرد.

لاستيك‌هاي تاشو: اين لاستيك‌ها به جاي سيم داراي مهره آراميدفيبر هستند كه لاستيك را سبك و تاشو مي‌كند كه براي حمل و نقل نيز آسان‌تر است. همچنين براي دوچرخه‌سواران جاده و كوهستان قابل دسترس می باشد. البته قيمت اين لاستيك‌ها نسبت به ساير لاستيك‌ها گران‌تر خواهد بود.

لاستيك‌هاي ميخ‌دار: اين لاستيك‌ها اغلب از ميخ‌هاي آلومينيومي و فولادي ساخته شده است تا براي راندن دوچرخه در زمين‌هاي يخ‌زده و برفي اصطحكاك بيشتري با زمين داشته باشند. اين لاستيك‌ها گاهي لاستيك يخ‌شكن نيز ناميده مي‌شوند.

لاستيك‌هاي مقاوم در برابر پنچري: اين لاستيك‌ها براي دوچرخه‌سواري با سرعت بالا مناسب نيستند، با استفاده از اين لاستيك مي‌توانيد از دوچرخه‌سواري با کاهش تعداد دفعات پنچري لذت بيشتري ببريد. بيشتر سازندگان لاستيك‌هاي دوچرخه، يك تسمه باريك از جنس فيبر آراميد براي مقاومت در برابر سوراخ شدن مي‌سازند تا در برابر پنچري مقاوم باشد. البته امروزه نوارهايي از جنس آراميد ساخته شده تا بتوان هر لاستيك را به لاستيك ضد پنچري تبديل كرد.

لاستيك‌هاي لوله‌اي: تايرهاي لوله‌ای بر پایه افزایش کارایی ساخته می شوند، به این صورت که تیوب درون جداره داخلی تایر دوخته شده و سپس روی طوقه چسبانده می شود. این نوع تایرها در اصل برای دوچرخه‌های مسابقات جاده‌ای استفاده می‌شود زیرا تعویض سریع تایر و تیوب در این نوع دوچرخه‌ها هزینه بر و مشکل است.


یکی از اولین کارهایی که برای استفاده از دوچرخه باید انجام شود همین کنترل کردن لاستیک دوچرخه است که در صورتی که مشکل کم باد بودن، سوراخ شدن و ... را دارد رفع شود و برای حرکت آماده شود.

علاوه بر لاستیک، تیوپ دوچرخه نیز از نظر سالم بودن باید کنترل شود. دوچرخه سواری در مسیرهای خاص ممکن است نیاز به نوع خاصی از لاستیک داشته باشد که متناسب با خود دوچرخه باید تهیه شود.

در جعبه ابزار خود حتما یک پکیج پنچرگیری دوچرخه را همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید دوچرخه را پنچرگیری کرده و به حرکت ادامه دهید.

نظرات

ارسال نظر