آمستردام پایتخت دوچرخه سواری دنیا
آمستردام پایتخت دوچرخه سواری دنیا

آمستردام پایتخت دوچرخه سواری دنیا

آمستردام پایتخت دوچرخه سواری دنیا

شهر آمستردام پایتخت کشور هلند به عنوان پایتخت دوچرخه سواری در جهان معروف است، به طوری که گاهی در این شهر ترافیک دوچرخه سوارها به وجود می آید. اما این رسم در بین هلندی ها از کجا آغاز شد! سوال جالبی است و برای جواب باید بگوییم که در حدود ۴۰ سال پیش آمستردام شهری بود نظیر تهران با حجم ترافیک بسیار بالا که تلفات جانی و مالی زیادی را برای ساکنان این شهر فراهم می آورد. مردم این شهر برای کنترل میزان ترافیک و کاهش آلودگی شهری تصمیم گرفتند که همگی از دوچرخه برای سفرهای درون شهری و گاهی برون شهری خود استفاده کنند. لازم است بدانید که برای دوچرخه سواری در این شهر قوانین و آداب و رسومی هم وجود دارد که در ادامه ی این مطلب به تمام آن ها اشاره خواهیم کرد؛ با ما در سفر به پایتخت دوچرخه سواری دنیا همراه باشید

شما هنگامی که به آمستردام می روید بیشتر از اتومبیل دوچرخه خواهید دید. در شهر آمستردام بیش از ۴۰۰ کیلومتر مسیر مخصوص دوچرخه سواری در میان مرکز شهر، حومه و کمربندی وجود دارد که به دوچرخه سواران اجازه عبور و مرور سریع بین محله‌های گوناگون آمستردام را می‌دهد. برای کرایه دوچرخه در این شهر هیچ گونه دردسری وجود ندارد و به راحتی می توانید برای سفرهای درون شهری خودتان دوچرخه کرایه کنید.

برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر دنیا که دوچرخه سواری را نوعی تفریح می شمارند، در کشور هلند و به خصوص در شهر آمستردام دوچرخه یک وسیله حمل و نقل به حساب می آید و برای آن مسیرهای مخصوص، قوانین جاده ای و همینطور حقوق قضایی در نظر گرفته شده است. البته ناگفته نماند که این پدیده ملی اندکی هم به جغرافیای کشور هلند مرتبط است زیرا اکثر زمین ‌ها در این کشور هموار هستند و امکان دوچرخه سواری را برای دوچرخه سواران راحت می سازد. البته این به این معنا نمی باشد که از اول شرایط برای دوچرخه سواری در این شهر فراهم بوده چرا که دولت هلند اقدامات جدی را برای مدرنیزه ساختن شهر برای دوچرخه سواری انجام داد تا که امروز بتوان به آن لقب پایتخت دوچرخه سواری دنیا را داد.

با توجه به این که قانون استفاده از دوچرخه به عنوان یکی از اصلی ترین وسایل حمل و نقل در هلند با مخالفت بسیاری از مردم این کشور مواجه شد، و قانون گذاران هلندی تصمیم گرفتند با مردم بیشتر کنار بیایند و نقشه‌ های اولیه خود را رها کنند تا آمستردام شهری امن‌ تر به شمار بیاید. در دهه ۱۹۷۰ سیاستمداران شهروندان را دوباره تشویق به دوچرخه سواری کردند زیرا قیمت بنزین چهار برابر شد. با گذشت زمان مردم این شهر بیشتر با دوچرخه سواری کنار آمدند و به مسئولان شهری اجازه ی توسعه بیشتر مسیرهای دوچرخه سواری را دادند. در حال حاضر بیش از ۳۸ درصد از مردم آمستردام از دوچرخه استفاده می کنند و باز هم توسعه ها و فرهنگ سازی ها برای استفاده بیشتر مردم از دوچرخه در حال اجرا است.

قفل ها

یک امر شایع در شهر آمستردام دوچرخه دزدی است! بیشتر دوچرخه سواران در آمستردام وسیله ی نقلیه خود را همیشه با یک قفل ایمنی در استند ها و محل هایی که برای پارک دوچرخه در نظر گرفته شده نیز رها می کنند. در شهر آمستردام برای هر فرد هر سال ممکن است چند بار پیش بیاید که دوچرخه ی خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می‌کنیم همیشه قفل دوچرخه خود را همراه داشته و برای امنیت بیشتر یک زنجیر هم به یکی از چرخ‌هایش بزنید.

پارکینگ

همانطور که گفتیم بیش از ۳۸ درصد از مردم آمستردام از دوچرخه برای حمل و نقل خود در سطح شهر استفاده می کنند. در سرتاسر آمستردام هزاران جایگاه برای پارک دوچرخه وجود دارد که می توانید به راحتی دوچرخه خودتان را در آن پارک نمایید. یک ایده ی وحشتناک که در شهر آمستردام مطرح شده بود، زنجیر کردن دوچرخه به دوچرخه ای دیگر بود که هیچ وقت عملی نشد.

چراغ و وسایل ایمنی

یکی از مهمترین مواردی که توسط پلیس آمستردام بررسی می شود چراغ  دوچرخه و وسایل ایمنی است که باید دوچرخه سواران به طور کامل از آن ها استفاده کنند. البته به طور نادر ممکن  است که در این شهر دوچرخه سوارانی را مشاهده کنید که کلاه ایمنی به سر دارند، اما موارد دیگری نظیر چراغ را در صورتی که پلیس مشاهده کند و خطایی داشته باشید، با شما به شدت مقابله می کند.
ممنوعیت سیگار و مصرف مشروبات الکلی

همانطور که خوردن مشروبات الکی برای کسانی که اتومبیل سوار می شوند ممنوع است و با متخطیان برخورد می شود، در مورد دوچرخه سواران هم همین قانون وجود دارد چرا که برای راندن دوچرخه نیاز به تمرکز است تا امنیت شهروندان در خطر نباشد.

نظرات

ارسال نظر