دوچرخه سوار شویم
دوچرخه سوار شویم

دوچرخه سوار شویم

دوچرخه سوار شویم

یکی از روش های ارزان برای رفت و آمد، دوچرخه سواری است. علاوه بر آن که یک تفریح لذت بخش، مفرح و سالم نیز هست. اگر دوست دارید این تفریح را تجربه کنید و با آن را به کودکتان آموزش دهید با ما در  آموزش دوچرخه سواری همراه باشید.
 
1. در ابتدا مکانی امن را انتخاب کنید. شاید در ابتدا چندین بار زمین بخورید، پس سعی کنید مکانتان به قدری امن باشد که به شما آسیبی نرسد.

البته سطوح سفت و بتونی جزء بهترین سطح ها برای دوچرخه سواری هستند  اما زمین چمن کوتاه نیز می تواند محل  مناسبی برای تمرین باشد، هرچند که حفظ کردن تعادل در این نوع زمین سخت تر است. در نظر داشته باشید مکانی که برای تمرین دوچرخه سواری انتخاب می کنید، زمینی صاف و با شیب ملایم باشد و فضای کافی نیز برای دوچرخه سواری داشته باشید. مکان های نامناسب، مکان های پر رفت و آمد و یا مکان هایی با شیب تند و ترافیک زیاد است.


2. موارد ایمنی لازم را هنگام دوچرخه سواری رعایت کنید تا یک دوچرخه سواری امن و بی خطرداشته باشید.
  • در ابتدا صندلی دوچرخه را پایین بیاورید تا جایی پاهایتان را اطراف دوچرخه براحتی روی زمین قرار گیرد.
  • ترمزهای دوچرخه و باد چرخ ها را نیز کنترل کنید تا در هنگام آموزش مشکل جدی پیدا نکنید.
  • لباس مناسب بپوشید. لباسهایی که گشاد یا بلند هستند برای دوچرخه سواری مناسب نیستند و ممکن است لای چرخ ها گیر کنند. بهتر است از شلوارک یا شلوارهایی با پاچه تنگ استفاده کنید.
  • کفش مناسب بپوشید. دمپایی، کفش پاشنه دار و انواع سندل برای این کار مناسب نیستند. بهتر است کفش ورزشی بپوشید.
  • کلاه ایمنی را فراموش نکنید. اگر به بچه ها آموزش می دهید برای ایمنی از زانوبند، محافظ دست و آرج نیز استفاده کنید.

 
3. از درست کار کردن و همچنین طرز کار ترمز های دوچرخه مطمئن شوید.

قبل از شروع تمرین، ترمزهای دوچرخه را امتحان کنید و ببینید کدام ترمز مربوط به چرخهای جلو است و کدام ترمز مربوط  به چرخ های عقب. در کشورهای مختلف جای ترمز ها متفاوت است و همینطور با توجه به راست دست بودن و یا چپ دست بودن افراد تواند تغییر می کند. برای این کار، چرخ جلو دوچرخه را بلند کنید و با دست بچرخانید و در این حالت ترمز ها را امتحان کنید.
افراد تازه کار بهتر است از ترمز عقب استفاده کنند در غیراین صورت، با ترمز شدید جلو ممکن است پشت دوچرخه بلند شده  و فرد به جلو پرتاب شود.
اگرچه ترمز جلو برای ایستادن دوچرخه بهتر عمل می کند و دوچرخه در فاصله کمتری می تواند بایستد.به هر حال بهتر است از ترمز عقب استفاده کنید و اگر لازم شد برای توقف سریعتر دوچرخه، ترمز جلو را به آرامی فشار دهید.
 
4. پا به رکاب شدن و رکاب زدن را یاد بگیرید.

صندلی دوچرخه را پایین بیاورید تا راحت تر بتوانید رکاب ها را کنترل کنید. برای شروع حرکت و توقف لازم است یادبگیرید که چگونه  رکاب بزنید. در این حالت رکاب زنی یکی از پاها حکم تکیه گاه را دارد و پای دیگر بر روی رکاب قرار می گیرد. رکاب دوچر خه باید در حالت 2:40 یا 10:20  (با توجه به پای تکیه گاه) قرار بگیرند. برای افراد راست پا در هنگام حرکت، پای چپ باید روی رکاب قرار گیرد و پای دیگر نیز در طرف دیگر دوچر خه روی زمین. با پای راست خود به زمین فشار وارد کنید و دوچرخه را به سمت جلو حرکت دهید. حالا به سرعت پای راست خود را روی پدال سمت راست گذاشته و رکاب بزنید.
  • روشهای دیگری نیز برای پا به رکاب شدن وجود دارد مانند قرار گرفتن بدن در یک سمت دوچرخه، و سوار شدن بعد از هل دادن دوچرخه به سمت جلو. این نوع روشهای سوار شدن نیاز به تسلط زیادی دارد و برای افراد مبتدی پیشنهاد نمی شود.

 
5. حفظ تعادل را روی دوچرخه را تمرین کنید.

در حالتی که سوار دوچرخه اید و پا به رکاب شده اید دوچرخه را به سمت جلو هل دهید و دقت داشته باشید که دوچرخه چطور به طرفین متمایل می شود. سعی کنید دوچرخه را تحت کنترل خود درآورید. این کار را بارها انجام دهید تا اعتماد به نفس لازم را برای هدایت دوچرخه را به دست آورید. برای پیدا کردن نقطه تعادل خود، دوچرخه را با سرعت به جلو هل دهید و در حالی که پاهایتان در هوا آویزان است، سعی کنید دوچرخه را تنها با استفاده از دستانتان هدایت و کنترل کنید و در اطراف دور بزنید. اکنون سعی کنید به جای استفاده از دست ها، با استفاده از بدنتان با دوچرخه دور بزنید؛ متوجه می شوید که چرخ جلو هم به طور اتوماتیک به اطراف می پیچد. این مهمترین و کلیدی ترین مهارت در آموزش دوچرخه سواری است: حفظ تعادل و دور زدن با دوچرخه. این مرحله را آنقدر تمرین کنید تا مهارت کافی را کسب کنید و به اعتماد به نفس لازم برسید.
  • به خاطر داشته باشید حفظ تعادل هنگامی که دوچرخه سریعتر حرکت می کند راحت تر است. هنگامی که دوچرخه حرکت خیلی آهسته دارد، تعادل و امنیت بیشتری برای دوچرخه سوار ایجاد نمی شود.
  • برای تمرین با بچه ها، فرد کمک کننده بهتر است  پشت دوچرخه را بگیرد و دوچرخه سوار در حفظ تعادل خود موقع پدال زدن کمک کند.
  • در طول تمرین دوچرخه سواری در ابتدا پاها را در اطراف دوچرخه نگه دارید و روی پدال قرار ندهید تا به تعادل شما کمک کند و در صورت از دست دادن تعادل بتوانید پاها را سریعا روی زمین بگذارید.

 
6. روی زمینی با شیب ملایم، با دوچرخه سر بخوریدو تعادل خود را حفظ کنید.

در حالی که پاهایتان در اطراف پدال در هوا آویزان است، در زمینی با شیب ملایم به سمت پایین شیب سواری کنید. اجازه دهید که در امتداد شیب بر روی زمین صاف خود به خود از سرعتتان کاسته شده و بعد از توقف کامل روی یکی از پاها یا هردو آنها تکیه کنید. این تمرین را بارها انجام دهید بتوانید سطح شیبدارسرعت و تعادلتان را به راحتی حفظ کنید.
  • وقتی اعتماد به نفس لازم برای دوچرخه سواری در سطح شیب دار را پیدا کردید، هر دو پا را در هنگام پایین آمدن از سراشیبی روی پدال قرار داده و چندین متر را به این صورت طی کنید.
  • وقتی که با قرار دادن پاها روی پدال عادت کردید، در انتهای شیب سعی کنید به آرامی ترمز کنید. اینکار را به قدری انجام دهید که برای ترمز کردن نیازی به استفاده از پاها نداشته باشید.
  • یک مرحله فراتر روید و وقتی که نسبت به پدال زدن، سرخوردن، و ترمز کردن راحت بودید، دوچرخه را به سمت راست و چپ نیز هدایت کنید.
 
7. دوچرخه سواری واقعی را تمرین کنید.


برای شروع، صندلی دوچرخه را بالا بیاورید اما به اندازه ای که در حالت نشسته پنجه پایتان به زمین برسد.

8. با  سطح صاف شروع کنید و روی سطح صاف و شیب دار پدال بزنید.

همان تکنیکهایی که در آموزش حرکت روی سطح شیب دار آموختید را اجرا کنید. پدال بزنید و دوچرخه را به چپ و راست هدایت کنید ولی در پایان شیب ترمز نکنید و  بر روی سطح صاف نیز به دوچرخه سواری ادامه دهید. به تدریج دور زدن را تمرین کنید و کم کم دور زدنهای تیز و سریع ار تمرین کنید. برای توقف کامل نیز  ترمز کنید و این بار یک پا را برای ترمز کردن استفاده کنید.

9 . روی زمین صاف نیز پا به رکاب شوید و کامل توقف کنید.

در حالی که یک پا را روی پدال قرار داده اید و پدال ها در یک سطح قرار دارند، پای دیگر را بلند کنید، روی پدال دوچرخه فشار آورید و شروع به رکاب زدن کنید. بعد از توقف نیز فقط یک پا را تکیه کنید.

10 . در خلاف جهت سطح شیب دار پدال بزنید.

روی انتهای صاف زمین قرار بگیرید و پا به رکاب شوید، سپس با سرعت به سمت بالای سطح شیب دار یا تپه پدال بزنید. برای قدرت بیشترنیز به سمت جلو خم شوید یا کاملا بایستید. طول شیب را چندین بار بالا و پایین روید تا در هر دو حالت مهارت کافی را کسب کنید. هنگامی که تسلط کامل پیدا کردید، در نیمه راه به سمت بالای شیب توقف کنید و دوباره به سمت بالا پدال بزنید.
 

11. از دوچرخه سواری لذت ببرید.

اگر تمامی مراحل بالا را در طول زمان با موفقیت پشت سر بگذارید و در آنها مهارت کافی را کسب کنید، در واقع دوچرخه سواری را کاملا یاد گرفته اید و به مرور مهارت بیشتری پیدا خواهید کرد.
.
 
 

نظرات

ارسال نظر