انتخاب دوچرخه با سایز مناسب
انتخاب دوچرخه با سایز مناسب

انتخاب دوچرخه با سایز مناسب

انتخاب دوچرخه با سایز مناسب

یکی از نکاتی که در انتخاب دوچرخه باید به آن توجه داشت، سایز و تناسب آن با توده بدنی است. دوچرخه هرچقدر تناسب بیشتری با بدن داشته باشد، کنترل دوچرخه را برای دوچرخه سوار سریع تر و کنترل پذیرتر خواهد کرد.

در این مطلب، به علاقمندان دوچرخه سواری در انتخاب یک دوچرخه با سایز مناسب و اینکه چگونه از جدول سایزبندی برای انواع مدل های دوچرخه استفاده کنند، کمک می کند.


اندازه دوچرخه‌ها معمولا توسط لوله زین (Seat Tube) تعریف می‌شود. لوله زین به لوله‌ای گفته می‌شود که مانند تصویر یک طرف آن به زین و طرف دیگر آن به طبق قامه متصل است. این سایزبندی معمولا برای دوچرخه‌های جاده بر حسب سانتی متر و برای دوچرخه‌های کوهستان بر حسب اینچ بیان می‌شود. گروه دیگری از دوچرخه‌ها نیز در سایزبندی کوچک ( S )، متوسط ( M ) و بزرگ ( L ) به بازار عرضه می‌شوند.


معیارهای اندازه‌ گیری درست برای انتخاب دوچرخه

در اینجا به بررسی سه مولفه مهم برای انتخاب درست سایزبندی دوچرخه می‌پردازیم: قد دوچرخه سوار، ارتفاع داخلی پا و کشیدگی دست‌ها.
 
اندازه دوچرخه


قد در حالت ایستاده: ارتفاع داخلی پای شما می‌تواند مشخص کننده قد شما در حالت ایستاده باشد. ارتفاع داخلی پا، در واقع همان فاصله "بین پا" تا "کف پا" است. در انتخاب دوچرخه توصیه می‌شود فاصله لوله بالایی دوچرخه تا بین پای شما ۵/۰۸ سانتی متر(معادل ۲ اینچ) باشد تا امکان سوار شدن راحت بر روی دوچرخه برای شما فراهم شود. ( مانند تصویر )
 
اندازه داخلی پا برای دوچرخه

قد در حالت ایستاده


کشیدگی دست ها: اگر از نظر معیارهای قدی و ارتفاع داخلی پا، دوچرخه مناسب شما بین دو سایز استاندارد قرار دارد، قدم نهایی، بالا تنه شما است که مشخص کننده نهایی است.

میزان کشیدگی دست های شما نیز بر انتخاب سایز دوچرخه تاثیر مستقیم میگذارد. برای بررسی این موضوع
برای مشخص شدن میزان کشیدگی دست هایتان باید ape index بدنتان را به دست بیاورید.
ape index همان حاصل تفریق اندازه دست های شما (در حالتی که در راستای شانه به طرفین کشیده شده اند) از قد شما در حالت ایستاده است.

کشیدگی دست ها معیاری در انتخاب سایز

نتیجه Ape index یکی از دو حالت زیر خواهد بود:
۱- اگر ape index شما عددی مثبت باشد (به این معناست که طول دست های شما از قد شما بلندتر است.)، بنابراین بهتر است شما سایز بزرگتر را انتخاب کنید.
۲- اگر ape index شما عددی منفی باشد (به این معناست که طول دست های شما از قد شما کوتاهتر است.)، بنابراین به نظر میرسد اگر سایز کوچکتر را انتخاب کنید، راحت تر خواهید بود.
برای مثال شخصی را با قد 183سانتی متر و طول دست ها معادل 172سانتی متر در نظر بگیرید. Ape index شخص مذکور برابر ۱۱ =۱8۳-۱7۲ خواهد بود و چون عدد به دست آمده مثبت است بهتر است این شخص بین دو سایز، سایز بزرگتر را انتخاب کند.
کشیدگی دست ها برای دوچرخه

دوچرخه مخصوص بانوان


به طور میانگین، بانوان در مقایسه با آقایان، پاهای کشیده تر و بالاتنه کوتاهتری دارند (در قد یکسان). به همین دلیل دوچرخه بانوان لوله بالایی کوتاهتر، فرمان باریک تر و زین مخصوص بانوان دارد.
از آنجایی که همه انسان ها دارای توده بدنی یکسانی نیستند، دوچرخه مناسب دوچرخه ای است که متناسب با توده بدنی شما باشد و با آن احساس راحتی کنید، حال دوچرخه مخصوص بانوان باشد یا خیر.
به عنوان یک قانون عمومی می توان گفت اگر قد شما کوتاهتر از 165 سانتی متر است و یا اگر پاهای شما خیلی کشیده نیستند، استفاده از دوچرخه های مخصوص بانوان برای شما راحتی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

دوچرخه مناسب برای کودکان

چگونگی سایزبندی دوچرخه کودکان با دوچرخه بزرگسالان متفاوت است. دوچرخه کودکان معمولا با توجه به اندازه چرخ های دوچرخه و یا رده سنی کودکان سایز بندی می شوند. در ادامه به بیان چند نکته مفید و کاربردی جهت انتخاب دوچرخه برای کودکان میپردازیم:

۱- به یاد داشته باشید که هرگز سن کودک را تنها معیار انتخاب دوچرخه قرار ندهید، بلکه معیار درست برای تناسب دوچرخه با بدن کودک، قد اوست و نه سن او.  
۲- قد و ارتفاع داخلی پا (همانطور که در قبل توضیح داده شد)، در انتخاب دوچرخه برای کودکان نیز یک راه حل مهم تلقی می شود.
۳- یک باور عمومی اما غلط در انتخاب دوچرخه برای کودکان این است که "یک سایز بزرگتر بخریم که چند سال بعد هم که رشد کرد بتواند استفاده کند"، لطفا این کار را نکنید! دوچرخه بزرگتر برای کودک شما تنها ترس از دوچرخه سواری را به همراه می آورد و لذت این ورزش فرح بخش را برای کودک شما از بین می‌برد.

پیشنهاد می شود برای کودکان در بازه سنی زیر این دوچرخه ها را بررسی کنید:

سن 2 تا 5 سال سایز دوچرخه 12

سن 5 تا 8 سال سایز دوچرخه 16

سن 8 تا 11 سال سایز دوچرخه 20

سن 11 به بالا سایز دوچرخه 24 و 26

سایز  دوچرخه مناسب برای بانوان 24 می باشد. اگر قد شما بیشتر از 175 سانتی متر است دوچرخه با سایز 26 تهیه کنید.

نظرات

5/5 2 2 2

باسلام و احترام قد من 192 هستش، چه سایز دوچرخه ای مناسب من هستش متشکرم ------------------------------------------------------------------------------------------------------- آباریس آوا: البته به فاق پای شما بستگی داره ولی به طور معمول، دوچرخه مناسب شما، دوچرخه با طوقه 29 و فریم L است.

مطالب مفید و بسیار اموزنده بود تشکر از راهنماییهای خوبتون

ارسال نظر