اگر هنوز در انتخاب دوچرخه مناسب خود تردید دارید در این مطلب همراه ما باشید. ( قسمت دوم )
اگر هنوز در انتخاب دوچرخه مناسب خود تردید دارید در این مطلب همراه ما باشید. ( قسمت دوم )

اگر هنوز در انتخاب دوچرخه مناسب خود تردید دارید در این مطلب همراه ما باشید. ( قسمت دوم )

اگر هنوز در انتخاب دوچرخه مناسب خود تردید دارید در این مطلب همراه ما باشید. ( قسمت دوم )

در مطلب قبل توضیح  داده شد که برای تهیه دوچرخه مناسب ، دانستن این که به چه دوچرخه ای  و برای چه محیطی نیاز دارید،یکی از موارد بسیار ضروری است. اما تنها دانستن این نکته نمی تواند به شما در انتخاب دوچرخه کمک کند و مواردی همچون وزن،سایز، قیمت و قطعات به کار رفته تاثیر زیادی بر کیفیت و بازدهی دوچرخه مورد نظر شما خواهند گذاشت که در این مطلب به توضیح آن می پردازیم.
 
1 وزن
 
وزن در انتخاب انواع دوچرخه اهمیت زیادی دارد. درواقع هر چه یک دوچرخه وزن کمتری داشته باشد، به شما در برخورداری از شتاب و سرعت بیشتر کمک خواهد کرد. امروزه سعی شده از موادی در ساخت فریم دوچرخه استفاده شود که به وزن بسیار کم آن بینجامد؛ به همین دلیل در ساخت اکثر دوچرخه ها از آلومینیوم، کربن استفاده میشود که به دلیل قیمت کمتر آلومینیوم نسبت به دو نوع دیگر، استفاده از آن رواج بیشتری دارد.

 
۲ سایز دوچرخه
 
هر دوچرخه نسبت به سایز فریم و سایز چرخ یا طوقه ای که در آن استفاده شده، برای افراد مختلف با ویژگی های  فیزیکی گوناگون قابل استفاده است. دانستن مواردی از قبیل فاصله زین تا رکاب در حالت نشسته و ایستاده، فاصله زین تا فرمان و سایز چرخ در بین تمامی این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا به کمک آ نها دوچرخه مناسب خود را انتخاب کنید. اولین قدم برای انتخاب دوچرخه در سایزی مناسب این است که از اندازه های مورد نیاز خود اطلاعات کافی داشته باشید. قدم بعدی تطبیق اطلاعات سایز شما با جدول سایزبندی دوچرخه های  مورد نیازتان است.
 
انتخاب دوچرخه در سایز مناسب برای کودکان با نحوه انتخاب دوچرخه برای بزرگسالان تفاوت دارد. در این حالت باید قد را با اطلاعات مربوط به سایز چرخ تطبیق داد تا در نهایت سایز دوچرخه مناسب پیدا شود.

 ۳هزینه
 
دوچرخه در بازه های  قیمتی مختلف وجود دارد که دلیل عمده  تفاوت قیمتها به نوع قطعات به کاررفته در ساخت دوچرخه ها برمی  گردد؛ پس در ابتدا باید بدانیم که به چه نوع دوچرخه ای  نیاز داریم و در عین حال دوچرخه ای  را انتخاب کنیم که برای نوع مصرف ما مناسب باشد. یکی دیگر از نکاتی که در زمان انتخاب دوچرخه اهمیت زیادی دارد، در نظر داشتن این موضوع است که دوچرخه ها بر اساس نوع استفاده به چند دسته کلی مناسب برای افراد حرفه ای ، نیمه حرفه ای  و آماتور تقسیم میشوند و طبعا قیمت هر کدام از این رد ه ها تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر خواهند داشت.


۴ قطعات
 
بررسی هر کدام از قطعات دوچرخه به مطلبی جداگانه نیاز دارد تا مشخص کند چه قطعاتی برای چه دوچرخه  هایی مناسب هستند؛ اما در نهایت دانستن برخی نکات درخصوص قطعات دوچرخه اهمیت زیادی دارد و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید دوچرخه ای  را انتخاب کنید که قطعات آن علاوه بر کیفیت مناسب، با هزینه و نوع کاربرد شما تناسب داشته باشند.
 
 
قیمت یک دوچرخه و در عین حال کیفیت آن در ابتدا بسته به نوع فریمی مشخص می شود که در ساخت آن به کار رفته است. فریم انواع دوچرخه  بیشتر از موادی نظیر فولاد، آلومینیوم، کروم (کرومولی( یا کربن ساخته می شود. دوچرخه هایی که فریمی ازجنس کربن یا کروم دارند، اغلب برای استفاده در مصارف حرفه ای  به کار گرفته می شوند. این نوع دوچرخه ها  نیز عمدتا قیمت زیادی دارند؛ به همین دلیل بیشتر دوچرخه هایی  که برای افراد نیمه حرفه ای  یا آماتور و حتی در بعضی موارد افراد حرفه ای  ساخته می شوند، دارای فریمی آلومینیومی هستند 

 
دوچرخه های  با فریم آلومینیومی خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از انواع دارای تفاو تهایی در میزان استحکام فریم در برابر ضربه و فشار هستند .
 قطعه  بسیار مهم دیگری که در دوچرخه های  کوهستان و دوچرخه های Hard Tail از لحاظ کارکرد اهمیت دارد، دوشاخ است در  دوچرخه های  Hard Tail با توجه به این که معمولا یا کمک فنر وسط ندارند یا دارای یک کمک فنر هستند، فشار بسیار زیادی به چر خ های جلویی واردمی شود. به همین دلیل استفاده از دوشاخ مناسبی که استحکام زیادی داشته باشد، در این دوچرخه ها اهمیت دارد. بیشتر دوشا خ ها از آلومینیوم یا آلومینیوم های سری ۶۰۶۱ ساخته میشوند که دربرابر فشار، ضربه و خوردگی حاصل از تماس با آب مقاومت زیادی دارند.
 
 
مجموعه قطعاتی که سیستم دنده دهی یک دوچرخه را تعیین میکند، شامل زنجیر، خودرو، ترمز، شانژمان، طبق عو ض کن و دسته دنده است. تعداد دنده های دوچرخه با توجه به تعداد طبق های خودرو مشخص میشود؛ به نحوی که اگر ست دنده دوچرخه دارای هشت خودرو باشد، آن دوچرخه را هشت سرعته میگویند. بازه دنده ها مهم است، دوچرخه ای که بلندترین بازه را دارد، بهترین گزینه است. تاثیر بازه دنده ها در سربالایی ها و سرازیری ها مشخص می شود. یک دوچرخه 21 دنده می تواند بازه ای مشابه دوچرخه 27دنده داشته باشد )هر دو 33 حلقه ی جلویی دارند، و چرخ دنده عقبی آنها 2 دنده تفاوت دارد، پس بازه آن ها شباهت دارد(.  بنابراین می توان نتیجه گرفت که یک دوچرخه 27 دنده یا دوچرخه 24 دنده گزینه های خوبی هستند و تفاوت زیادی با دوچرخه هایی با دنده بالا ندارند.

 
نوع قطعاتی که در سیستم دنده دهی دوچرخه قرار میگیرند، بیشتر با توجه به نوع طراحی آن دوچرخه برای افراد حرفه ای، غیرحرفه ای و مبتدی مشخص می شود. بیشتر دوچرخه هایی که برای افراد نیمه حرفه ای یا مبتدی طراحی می شوند، از قطعات سری  Acera و Altus، Tourney محصولات شرکت شیمانو یا محصولات سری X4 تا X7  شرکت سرم SRAM - استفاده می کنند.
 
غالب دوچرخه ها دارای یکی از سه نوع ترمز لقمه ای، دیسک مکانیکی و دیسک هیدرولیکی هستند. در حال حاضر میتوان با اطمینان گفت که ترمزهای هیدرولیکی دیسکی به لحاظ سرعت عملکرد و اعمال فشار متناسب به چر خ ها، نسبت به دو نوع دیگر، ترمز بهتری به حساب می آیند؛ اما استفاده از چنین ترمزی برای همه ی انواع دوچرخه از لحاظ قیمت به صرفه نیست و بهترین حالت، استفاده از آن برای دوچرخه  های کوهستان است.
 
 
ترمزهای لقمه ای به وسیله ی دو لقمه که در کنار طوقه قرار میگیرند، عمل میکنند؛ به این صورت که پس از فشردن دسته ترمز، لقمه به طوقه چسبیده و باعث کاهش سرعت آن می شود. یکی از معایب بزرگ این نوع ترمزها داغ کردن لقمه ها بر اثر ترمز گرفتن زیاد یا قرارگرفتن گل و لای در بین لقمه و عملکرد دیرتر آن است. این نوع ترمز بیشتر در  دوچرخه های  شهری، جاده ای و هیبرید استفاده می شود که نیاز به ترمز گرفتن مداوم ندارند.

 
ترمز های مکانیکی دیسکی و هیدرولیکی دیسکی هر دو به وسیله ی اتصال لنت به دیسک قرارگرفته در طوقه عمل یکنند و تفاوت میان آ نها در این است که در ترمز هیدرولیکی دیسکی، پس از فشردن دسته، فشار از طریق روغن به لنت ها منتقل می شود؛ درحال یکه در ترمز مکانیکی دیسکی، این اعمال فشار فقط از طریق سیم ترمز منتقل می شود.
 
ترمزهای هیدرولیکی دیسکی معمولا دارای عملکرد سریع تری  نسبت به ترمزهای مکانیکی دیسکی هستند. ترمزهای مکانیکی دیسکی بیشتر در دوچرخه های  هایبرید و برخی دوچرخه های  آفرود کوهستانی استفاده میشوند؛ درحالیکه ترمزهای  هیدرولیکی دیسکی بیشتر برای دوچرخه های کوهستانی، مخصوصا دوچرخه های  مناسب برای حرکت در شیب رو به پایین کاربرد دارند.

نظرات

ارسال نظر