انواع مسابقات دوچرخه سواری جاده
انواع مسابقات دوچرخه سواری جاده

انواع مسابقات دوچرخه سواری جاده

انواع مسابقات دوچرخه سواری جاده


دوچرخه سواری جاده Road bicycle racing از رشته های مهیج ورزش دوچرخه سواری است که در جاده ها صورت میگیرد. این رشته در ۳ بخش استقامت جاده، تایم تریل انفرادی و تایم تریل تیمی برگزار میشود.


1 - استقامت جاده: درمسابقات استقامت جاده، رکابزنان در قالب یک گروه شروع به حرکت کرده و در مسیرهایی که از نظر مسافت با هم متفاوت هستند، شروع به رقابت می کنند. رقابت های استقامت جاده، در اشکال گوناگونی از قبیل یک روزه، مسابقه در مسیر بسته (Circuit) و یا به صورت مرحله ای مانند تور دو فرانس و جیرو ایتالیا برگزار می شوند.

مسابقات استقامت جاده مهم ترین مسابقات دوچرخه سواری در المپیک به شمار می آیند.از تورهایی که در داخل ایران برگزار می گردند می توان تور استان مرکزی، تور خراسان و تور مازندران که همه ساله در تاریخ معینی برگزار می گردد نام برد که این تورها چه داخلی و چه خارجی همه زیر نظر(UCI) می باشد.


2 -  تایم تریل انفرادی : این بخش از مسابقات جاده نیز در المپیک جایگاه ویژه ای دارد، تایم تریل انفرادی در مسیری به مسافت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر برگزار می گردد که طی آن رکابزنان به صورت انفرادی و با فاصله زمانی ۱ الی ۲ دقیقه شروع به حرکت نموده و در پایان، هر رکابزنی که در کم ترین زمان به خط پایان برسد عنوان قهرمانی را به دست خواهد آورد.

آنا کریستینا سانابریا Ana Cristina Sanabria مدال آور رقابت های تایم تریل انفرادی المپیک؛ به عنوان یکی از رکاب زنان تیم فوجی در این رقابت ها شگفتی آفرید و مدال طلای این دوره از مسابقات را کسب نمود.

 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
3 - تایم تریل تیمی : این رویداد در مسابقات المپیک جایگاهی ندارد، ولی در تورهای مختلف به اجرا گذاشته می شود. قوانین آن مشابه تایم تریل انفرادی است ولی به صورت تیمی متشکل از حداقل ۳ و حداکثر ۱۰ دوچرخه سوار برگزار می گردد.

تفاوتی که تایم تریل تیمی با انفرادی دارد این است که در تایم تریل انفرادی رکابزنان مجاز نیستند پشت سر رکابزن دیگری حرکت کنند ولی در تایم تریل تیمی رکابزنان یک تیم می توانند بر اساس تاکتیکی که اتخاد می کنند با یکدیگر جا عوض کنند.
 

نظرات

ارسال نظر