تعمیر و نوسازی دوچرخه های قدیمی
تعمیر و نوسازی دوچرخه های قدیمی

تعمیر و نوسازی دوچرخه های قدیمی

تعمیر و نوسازی دوچرخه های قدیمی

برخی از دوچرخه سواران بنا به دلایلی ممکن است مدتی دوچرخه سواری را کنار گذاشته و مجدد تصمیم به دوچرخه سواری بگیرند و یا ممکن است برخی از افراد در منزل خود دوچرخه ی بلااستفاده ای دارند که با توجه به شرایط تصمیم می گیرند از این دوچرخه استفاده کنند و در این اوضاع هم ورزش را شروع کنند و هم با توجه به شرایط کرونایی موجود بهتر است دوچرخه را جایگزین دیگر وسایل نقلیه کنید.
 

حال باید دید دوچرخه ی موجود نیاز به چه تغییراتی برای استفاده دارد. ممکن است با تعمیر و یا تعویض برخی از کالاهای دوچرخه بتوان آن را به روز رسانی و قابل استفاده کرد. البته نگهداری و سرویس دوچرخه از اصول اولیه و مهم برای دوچرخه سواران می باشد. بهترین کار برای جلوگیری از خراب شدن قطعات دوچرخه، بررسی روتین قبل از هر بار دوچرخه‌سواری است. علاوه بر این ها نگه‌داری مرتب توسط سرویس کار دوچرخه را نادیده نگیرید. اگر بطور منظم دوچرخه‌سواری می‌کنید سالی دو بار دوچرخه خود را برای تنظیم دقیق پیش متخصص ببرید تا قطعات پیچیده و آن‌هایی که بررسی‌شان دشوار است مانند پره‌های چرخ، سطح بلبرینگ، شانژمان‌ها و کابل‌ها را بررسی و سرویس کند. این بخش‌های دوچرخه همواره باید توسط یک متخصص با تجربه بررسی و تنظیم شوند.


غالباً برای نوسازی و تعمیرات دوچرخه های قدیمی بهتر است ابتدا  اجزای اصلی و جانبی را بشناسید که برای تعویض و یا تعمیر باید در اولویت قرار گیرند. ست دنده و ترمز دوچرخه از اجزای اصلی و لاستیک و تیوپ و زنجیر جزو لوازم جانبی دوچرخه می باشند که برای  تعمیر و یا تعویض باید چک شوند. 


دوچرخه های قدیمی در دو مدل بدون دنده (و یا کم دنده) و دارای دنده می باشند که در دوچرخه های بدون دنده مواردی که جهت سرویس بسیار مهم است شامل :

1- سرویس زنجیر دوچرخه

2- سرویس توپی دنده دوچرخه و یا تعویض آن

3- سرویس توپی چرخ جلو و عقب و یا تعویض آن به دلیل مستهلک بودن 


لاستیک ها و تیوپ چرخ عقب و جلو دوچرخه به دلیل داشتن تاریخ مصرف پس از5 الی 7سال غیر قابل استفاده می شوند و باید درصد استفاده ی آن چک شود، باور غلطی که برخی از افراد دارند این است که گاهاً لاستیک های عقب و جلو را با هم جابه جا میکنند ، و بر این باور هستند که چون لاستیک عقب ممکن است بیشتر در معرض سایش قرار گیرد با لاستیک جلو تعویض شود ، در صورتی که این کار بسیار اشتباه بوده و همان طور که لاستیک عقب ممکن است بعد از مدت زمان طولانی نیاز به تعویض داشته باشد لاستیک جلو نیز باید تعویض شود.


سیم ها و روکش های ترمز نیز ممکن است بعد از مدت زمان طولانی به دلیل استفاده ی بیش از حد یا عدم استفاده ی بیش از حد دچار پوسیدگی شده و نیاز به تعویض پیدا کنند ، تا در هنگام دوچرخه سواری در مواقع ترمز گیری به نحو احسن کار کند ، همچنین لقمه های ترمز دوچرخه های قدیمی به دلیل لاستیکی بودن غالباً پوسیده می شوند و بهتر است تعویض گردد.فکی های ترمزهای دوچرخه های قدیمی نیز برای بهتر کار کردن نیاز به سرویس و تنظیم شدن مجدد دارند . کاسه دوشاخ های دوچرخه های قدیمی را می توان با یک گریس کاری، تنظیم کرد و قابل استفاده شوند.


دوچرخه های قدیمی که دنده ای هستند را نمی توان به تعداد دنده های بیشتر و به روز ارتقاع داد و با همان تعداد دنده می توانند دوچرخه ی خود را در موارد بالا سرویس نمایند و یا برای  به روز رسانی دوچرخه ی خود تمایل دارند باید توپی چرخ عقب را تعویض کنند تا بتوانند از خودروهایی که کشویی هستند و تعداد دنده ی بیشتری دارند را بتوانند استفاده کنند ، علاوه بر توپی، شیفتر دنده ،طبق قامه ، زنجیر ، خودرو ، شانژمان ، طبق عوض کن ، روکش سیم ها و سیم های ترمز و دنده نیز باید تعویض گردد. 


گریپ دوچرخه به مرور زمان و در حین استفاده و یا عدم استفاده ممکن است دچار پوسیدگی شود و از انجایی که گریپ نیز یکی از اجزای ضروریدر دوچرخه می باشد بهتر است تعویض گردد.
زین دوچرخه های قدیمی با توجه به اینکه از فوم در متریال این زین ها استفاده شده به دلایل مختلف بعد از مدتی دیگر قابل استفاده نیست و برای راحتی دوچرخه سوار بهتر است زین نیز تعویض گردد. 

نظرات

ارسال نظر