لوازم تعمیر دوچرخه
لوازم تعمیر دوچرخه

لوازم تعمیر دوچرخه

لوازم تعمیر دوچرخه

دوچرخه یک وسیله نقلیه است که ممکن است مانند بقیه ی وسایل نقلیه به مشکل بخورد و نیاز به تعمیر داشته باشد.
 

اولین کار بعد از خرید دوچرخه برای مواجه نشدن با مشکل، تنظیمات اولیه قطعات دوچرخه می باشد. مثلاً تنظیم پدال که در جای خود قرار گرفته باشد و یا تنظیم زین که باید به گونه ای باشد که در هنگام نشستن روی آن و قرار دادن پا روی پدال، زانو به حالت مستقیم قرار گیرد.
 

از دیگر تنظیمات اولیه تنظیم فرمان و کرپی می باشد که  به وسیله یک آچار آلن بازویی فرمان را کمی شل کرده و بعد از تنظیم دوباره آن را محکم می کنید. همینطور تنظیم ترمز ها، باد تایر و مهره های چرخ های عقب و جلو نیز بسیار مهم می باشد. توجه داشته باشید که شانژمان خودرو، طبق قامه ها و زنجیر دوچرخه به دلیل چرب بودن، جاذب گرد و غبار هستند و باید پس از مدتی شستشو شوند.


شانژمان قطعه‌ای از اجزای دوچرخه است که در امر انتقال قدرت نقش مؤثری ایفا می‌کند . نقش شانژمان جابجایی زنجیر دوچرخه برروی چرخ زنجیرهای جلو و عقب با کمک هادی‌هایشان است. نیروی موردنیاز جهت حرکت دوچرخه غالباً به‌وسیله نیروی وارده از جانب دوچرخه‌سوار به دسته‌دنده، که به‌وسیله کابل‌های واصل به شانژها متصل می‌گردد  تأمین می‌شود . 


در گذشته شانژمان، مستقیم به خود بدنه دوچرخه متصل می شد که این امر ممکن بود باعث بروز آسیب به تنه ی دوچرخه به هنگام تصادف یا زمین خوردن دوچرخه سوار شود . خوشبختانه امروزه با اختراع گوشواره این قطعه ی کوچک و حیاتی این مشکل به طور کامل برطرف شده. گوشواره دوچرخه از آلومینیوم نرم ساخته شده که در فشارهای مختلف دچار خمیدگی می شود ولی از شکستن فریم دوچرخه جلوگیری میکند.


کاسه دوشاخ نیز یکی از اجزای اصلی تنه دوچرخه می باشد که به صورت ساچمه ای یا بلبرینگی می باشد و باعث اتصال کمک جلو دوچرخه به تنه و گردش به طرفین چرخ جلو از بالا می گردد. انواع کاسه دو شاخ به نوع تنه و رشته ی دوچرخه سواری بستگی دارد.

نظرات

ارسال نظر