تعمیر چرخ دوچرخه
تعمیر چرخ دوچرخه

تعمیر چرخ دوچرخه

تعمیر چرخ دوچرخه

چرخ جلو و عقب انواع دوچرخه شهری، دوچرخه کوهستان و جاده ممکن است در شرایط مختلف دچار آسیب شده و نیاز به تعمیر پیدا کنند.


چرخ دوچرخه های شهری و جاده ای بر اثر ضربه بر لبه ی جدول یا جوب ممکن است دچار لنگی شود و یا به دلیل نبودن توپی چرخ سازگار به مکانیزم بلبرینگ به مرور زمان و عدم سرویس مداوم مستهلک گردد و نیاز به سرویس داشته باشد. 


در دوچرخه های کوهستان نیز به دلیل پرش و حرکت های نمایشی در مسیر های خاکی ممکن است طوقه ها دچار لنگی شده و آسیب ببینند ، حتی ممکن است توپی دوچرخه نیز آسیب ببیند و یا اینکه عدم سرویس مداوم دوره ای توپی ها با عث می گردد که توپی طوقه ها غیر قابل تعمیر و مستهلک شده که در این صورت باید تعویض شود . 


انواع طبق قامه دوچرخه  از چند بخش تشکیل می شوند. 1- سینی طبق قامه   2- شفت قامه    3-قامه پنجه رکاب و توپی تنه که در مدل های مختلف متفاوت هستند.


از جمله مواردی که می تواند به طبق قامه آسیب برساند می توانیم به عدم نصب صحیح پنجه رکاب ها و جا به جا بستن آنها اشاره کرد که باعث می گردد رزوه های قامه ها از بین برود ، همچنین معمولاً به دلیل اینکه تمامی قطعات سیستم دنده دوچرخه از جمله طبق قامه تا 10 هزار کیلومتر قابل استفاده می باشد و بعد از طی این مسافت باید تعویض گردد ، و عدم تعویض آن باعث تیز شدن سینی های طبق قامه می شود و این امر در هنگام جا به جایی دنده و یا در حین سرعت به زنجیر آسیب می زند و یا ممکن است زنجیر هرز شود . توپی تنه که بخش دوم طبق قامه می باشد نیز بهتر است بعد از هر 100 ساعت سرویس شود تا به خود توپی تنه اسیب نرسد و همچنین از لقی و سرو صدا جلوگیری گردد. 


در سیستم ترمزهای V Brake  و یا ترمز هیدرولیک مواردی که باعث آسیب رسیدن به آن می شود به شرح زیر می باشد : 


ترمز های V Brake یا لقمه ای : عدم سرویس یا نگهداری و تنظیم این نوع ترمز ها استهلاک زیادی برای دوچرخه و دوچرخه سوار ایجاد می کند که از جمله ی آنها کند شدن چرخ ها به خاطر درگیری لقمه با چرخ می باشد.


ترمز های هیدرولیک : نیز به مرور زمان نیاز به سرویس و نگهداری دارد، در این مدل ترمز ها درهنگام ترمز گرفتن به دلیل اینکه روغن از طریق پیستون به لنت ها فشار وارد می کند و لنت ترمز دوچرخه باعث می شود صفحه دیسک را ثابت نگه میدارد ، در شرایطی که صفحه دیسک داغ کند باعث می شود لنت ها هم داغ کنند و این امر باعث کم شدن روغن داخل پیستون می گردد که در این صورت باید پیستون ها هواگیری شده و روغن اضافه گردد و نیاز به سرویس دارد. همچنین عدم قرار گرفتن دوچرخه به صورت صحیح باعث می گردد که ترمز های هیدرولیک نیاز به هواگیری داشته باشد و نیاز به تعمیرکار دارد. 

نظرات

ارسال نظر