تعویض قطعات دوچرخه
تعویض قطعات دوچرخه

تعویض قطعات دوچرخه

تعویض قطعات دوچرخه

دوچرخه یک وسیله نقلیه هست  و ممکن است مانند بقیه وسایل نقلیه نیاز به تعمیر داشته باشد. شما باید قسمت های گوناگون دوچرخه را طی فواصل زمانی گوناگون چک کرده و اگر قطعه ای نیاز به تعمیر یا تعویض داشت زودتر اقدام کنید که حین دوچرخه سواری به مشکل برنخورید. 

قطعاتی که باید همیشه چک شود تا  بعد از مدت زمان طولانی به دلیل استفاده ی بیش از حد یا عدم استفاده ی بیش از حد، دچار پوسیدگی و یا خرابی شده و نیاز به تعویض پیدا کنند شامل موارد زیر می باشد . 


لقمه ترمز دوچرخه قدیمی به دلیل لاستیکی بودن غالباً پوسیده می شوند و بهتر است تعویض گردد. فکی های ترمزهای دوچرخه های قدیمی نیز برای بهتر کار کردن نیاز به سرویس و تنظیم شدن مجدد دارند و در صورت تعمیر نشدن باید تعویض گردد.


کاسه دوشاخ نیز یکی از اجزای اصلی تنه دوچرخه می باشد که به صورت ساچمه ای یا بلبرینگی می باشد و باعث اتصال کمک فنر جلو دوچرخه به تنه و گردش به طرفین چرخ جلو از بالا می گردد.

کاسه دوشاخ های دوچرخه های قدیمی را می توان با یک گریس کاری، تنظیم کرد و قابل استفاده شوند. ولی در صورت وارد شدن ضربه های زیاد به دوچرخه حین دوچرخه سواری ممکن است کاسه دوشاخ لق شده و یا بشکند که در این صورت باید تعویض گردد. 


در گذشته شانژمان، مستقیم به خود بدنه دوچرخه متصل می شد که این امر ممکن بود باعث بروز آسیب به تنه ی دوچرخه به هنگام تصادف یا زمین خوردن دوچرخه سوار شود . خوشبختانه امروزه با اختراع گوشواره دوچرخه این قطعه ی کوچک و حیاتی این مشکل به طور کامل برطرف شده. گوشواره دوچرخه از آلومینیوم نرم ساخته شده که در فشارهای مختلف دچار خمیدگی می شود ولی از شکستن فریم دوچرخه جلوگیری میکند. در صورت خمیده شدن و یا شکستن گوشواره دوچرخه برای جلوگیری از شکستن فریم بهتر است گوشواره جدید تهیه کنید . 


در صورتی که شما بخواهید دوچرخه ی خود را ارتقاء دهید و آن را به روز رسانی کنید باید برخی از قطعات آن را تعوض کنید، در این صورت باید توپی چرخ عقب را تعویض کنید تا بتوانید از خودروهایی که کشویی هستند و تعداد دنده ی بیشتری دارند استفاده کنید، علاوه بر توپی، شیفتر دنده، طبق قامه، زنجیر، خودرو، شانژمان، لوازم جانبی طوقه، طبق عوض کن، روکش سیم ها و سیم های ترمز و دنده نیز باید تعویض گردد. 


معمولا دوچرخه سوار فریم دوچرخه را در صورتی که آسیب دیده باشد و یا قصد ارتقاع دادن دوچرخه خود را داشته باشد تعویض می کند . در مورد آسیب ها و شکستگی های تنه، تنها تنه های آهنی و کرومولی امکان جوشکاری و تعمیر دارند و تنه های آلومنیومی و کربنی باید تعویض شوند و به هیچ وجه جوش پذیر نیستند و حتی در صورت جوشکاری در تنه های آلومنیومی یا تعمییر و چسباندن الیاف کربن در تنه های کربنی این تنه ها ترمیم نمی شوند و برای حفظ جان باید تعویض شوند .

نظرات

ارسال نظر