اشتباهات تغذیه ای در تمرینات دوچرخه سواری!
اشتباهات تغذیه ای در تمرینات دوچرخه سواری!

اشتباهات تغذیه ای در تمرینات دوچرخه سواری!

اشتباهات تغذیه ای در تمرینات دوچرخه سواری!

اکثر دوچرخه سواران متوجه نقش مهمی که وعده های غذایی و پرهیز های خوراکی در تاثیر تمرین هایشان ایفا می کنند، نیستند.

بسیاری از خوراکی ها به صورت روزانه مصرف می شوند، ولی وقتی صحبت از ورزش حرفه ای به میان می آید خوردن هر چیزی برای بدن شما مناسب نیست و اگر شما همه روزه به تمرین دوچرخه سواری مشغول هستید واقعاً نباید از این مهم چشم پوشی کنید. ما شما را راهنمائی می کنیم تا بتوانید از اشتباهات غذایی متداول دوری کنید.

پیش از آن ذکر این نکته ضروری است که رژیم غذایی مناسب مبحثی فراتر از خوش اندام بودن و خوش اندام ماندن است. درست است که اندام مناسب و فیزیک بدن برای دوچرخه سواری حائز اهمیت است ولی از سوی دیگر سوخت گیری مناسب و خوردن ترکیب های مختلفی از مواد مغذی صحیح نقش بسزایی در بازیابی و تقویت بدن پس از هر تمرین را ایفا می کند. در واقع اگر وعده ها و پرهیزهای غذایی خود را درست انتخاب نکنید، تلاش های سخت و پی در پی در تمریناتتان را از بین خواهید برد و بدن شما بدون آنکه متوجه آن باشید روز به روز تحلیل خواهد رفت.

شاید شما فکر می کنید که تغذیه تان مناسب است و یا به اشتباه بودن پرهیز های غذائیتان آگاه هستید ولی نمی دانید که راه حل چیست. در هر دو صورت زمان آن فرا رسیده تا با این پرهیزها و رژیم های غذائی اشتباه آشنا شوید. هرچه بیشتر رعایت کنید قوی تر و سرحال تر خواهید بود.

1. دوچرخه سواری ناشتا

بدن شما در طول شب ساعت ها بدون مواد غذایی بوده است، پس نمی توانید از آن انتظار داشته باشید تا در تمرینات و مسابقات به بهترین نحو شما را همراهی کند. روز قبل از تمرین و یا مسابقه با خوردن کربوهیدرات ها بدنتان را آماده کنید و صبح در پی ماده غذایی سبک و کم حجمی باشید که به راحتی خورده و یا نوشیده خواهد شد و به سادگی در معده مراحل هضم را طی خواهد کرد.
مانند نان و سرشیر، یک نصفه موز، یک تکه نان تست و کره بادام زمینی و یا یک لیوان آب میوه طبیعی که با آب آن را رقیق کرده اید.
البته باید ببینید که معده شما با کدام موارد بیشتر سازگاری دارد.

2. وعده های غذایی طولانی مدت


با دیر خوردن غذا خود را در معرض خوردن مواد خوراکی دم دست تر و البته اشتباه قرار می دهید( مانند چیپس و پفک و ...). این باعث افزایش انسولین و دریافت چربی بیش از حد توسط بدن شما خواهد شد.
تنقلات و توشه غذایی خود را جوری برنامه ریزی کنید که هرگز بیشتر از چهار ساعت بدون غذا نباشید. تنقلات خوبی مانند ماست کم چرب، مخلوطی از آجیل های مقوی، آب میوه های طبیعی، سالاد میوه، شکلات های مغزدارو یا نان و پنیر و گوجه فرنگی را فراموش نکنید.

3. فیبر بیش از حد


این مورد بیشتر در میان دونده ها رایج است ولی در واقع دوچرخه سواران را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. در اصل این فرایند به هنگام هر گونه فعالیت ورزشی و موقعی که خون مواد غذایی را از دستگاه گوارش به ماهیچه ها می رسانند اتفاق می افتد. چاره آن خوردن مواد غذایی شیرین غیر فیبری که تند نباشد در شب قبل از تمرین و یا ساعاتی قبل از آن است. وعده غذایی سبکی مانند پاستا یا ماکارونی به همراه سس گوجه فرنگی شیرین در شب قبل و یک کاسه کوچک فرینی به همراه غلات قابل هضم، نان تست و کره بادام زمینی می تواند گزینه مناسبی باشد.

4. عدم سوخت رسانی به بدن هنگام رکاب زدن

شاید شما فکر کنید وقتی برای چند ساعت کوتاه قصد رکاب زدن دارید، دیگر نیازی به سوخت گیری و همراه داشتن خوراکی های مغذی ندارید. ولی سخت در اشتباهید، و باید همیشه موتور سوخت و ساز بدنتان را روشن نگه دارید. با مشاوره پزشک با توجه به نتایج تست هایی که بر روی شما انجام می شود و قد و وزنتان میزان کربوهیدرات و مایعات مورد نیاز بدنتان را به دست آورده و به همان میزان مواد غذایی سبک به همراه داشته باشید. )هرچه جسه تان کوچکتر باشد نیاز به دریافت مواد مقوی کمتری دارید و کوله پشتیتان سبکتر خواهد بود – به قول معروف هرکه بامش بیش، برفش بیشتر(

5. گرسنه ماندن پس از سواری


بعضی وقت ها پس از تمرینات طولانی و چندین ساعت رکاب زدن، به دلیل عدم اشتها اکثر دوچرخه سواران مواد خوراکی به بدنشان نمی رسانند. این تنها سختی و رنج، خستگی و عضلات و ماهیچه هایی گرفته برای آنها به دنبال خواهد داشت.
شیرشکلات گزینه بسیار مناسبی است که به راحتی قابل خوردن است، 300 میلی لیتر از آن به همراه مخلوطی از آجیل های شور و یک ساندویچ کوچک کره بادام زمینی می تواند تا وعده غذایی بعدی کارساز باشد. اگر به جای مناسبی رسیده اید و قابلیت خوردن وعده غذایی کامل را دارید به جای آن ماکارونی به همراه سس گوجه فرنگی شیرین و اندکی گوشت گاو بهترین انتخاب برای شماست تا قوای خود را پس از تمرین حفظ نمائید.

6. خوردن مداوم هنگام رکاب زدن

آن روی دیگر سکه دوچرخه سوارانی هستند که مدام در حال خوردن می باشند و هر چیزی که به همراه دارند را طی مسیر میل می کنند، فقط به این بهانه که تمرین سختی داشته اند و نیاز به تغذیه دارند ! مواد خوراکی خود را تقسیم بندی کنید و مطمئن شوید که در پایان تمرین مواد مغذی مناسب برای سوخت و ساز بدنتان را در کوله پشتی خود باقی گذاشته اید.


 

نظرات

ارسال نظر