تفاوت دوشاخ معمولی و لفتی دوچرخه
تفاوت دوشاخ معمولی و لفتی دوچرخه

تفاوت دوشاخ معمولی و لفتی دوچرخه

تفاوت دوشاخ معمولی و لفتی دوچرخه


مردمی که تاکنون سوار بر دوچرخه ی لفتی نشده اند نظرات مختلفی راجع به دوچرخه ی  لفتی دارند. عده ای بر این عقیده اند که دوچرخه ی لفتی تعادل خوبی ندارد چون یک کمک فنر فقط در سمت چپ آن وجود دارد. برای عده ای نیز سوال وجود دارد که چرا به جای لفتی از ساختار رایتی استفاده نشده است؟ طراحی “تک کمک” و “دو بست” لفتی بهترین راه ساخت کمک فنر است. این دوشاخ بسیار سفت، محکم و با وجود این استحکام، بسیار سبک می باشد. مهم نیست شما در چه مسیری دوچرخه سواری می کنید و چه موانعی بر سر راه شما قراردارد. لفتی باعث می شود شما بر مسیر چیره و مسلط باشید نه اینکه مسیر شما را تحت تاثیر و تسلط خود قرار دهد. همه جا همراه با نام لفتی چهار صفت روان تر، محکم تر،سفت تر و سبک تر استفاده می شود. وقتی متوجه همه این موارد خواهید شد که سواری با این دوچرخه را تجربه کنید. در ادامه برخی از ویژگی های منحصر به فرد لفتی را برای شما توضیح خواهیم داد.



بست یکطرفه توپی

توپی چرخ دوچرخه های لفتی فقط از یک سمت به آن متصل هستند. این ساختار جدید نیست و به دلیل استحکام زیاد، این سیستم در ساخت چرخ هواپیما و دوشاخ موتورسیکلت نیز استفاده می شود.

محور یکپارچه

این چرخ ها از چرخ های معمولی که با میله های شفتی و میله های ضامنی به دوشاخ متصل می شوند، بسیار محکم تر هستند، چون میله ی توپی چرخ به صورت یک تکه می باشد و قطر آن در ابتدا به ضخامت 25 میلی متر و در انتها 15 میلی متر است. این امکان باعث شده تا ساختاری بسیار قوی برای اتصال چرخ به وجود بیاید و سفتی و استحکام آن بالا رود.

بست یکپارچه دوطرفه

این دوشاخ دارای بست یکپارچه ایست که از دو سمت به پیشانی دوچرخه متصل می شود. در دوشاخ های معمولی برای اتصال به تنه از یک لوله و یک بست استفاده شده است و این به آن معنی است که همه فشارها به بست پایین پیشانی فریم و لوله دوشاخ وارد می شود. این فشار بسیار بالاتر از تحمل لوله ی دوشاخ می باشد، ولی در لفتی، فشارها روی هر دو سمت تقسیم می شود. این عامل باعث می شود کمک فنر قوی تر و سفت تری داشته باشید. در واقع این دوشاخ باعث می شود تا نیرو به سرتاسر کمک و پیشانی به صورت یکسان وارد شود تا حداکثر قدرت و سفتی را ایجاد کند.

بلبرینگ های ریلی دوطرفه


سطح مقطع میله های دوشاخ های معمولی به صورت دایره ای هستند. دایره ای بودن سطح مقطع میله ها باعث می شود تا میله ها به دور یک دیگر بچرخند، حرکت مستقل داشته باشند وکنترل خود را از دست بدهند. این حرکات در نهایت به کل دوچرخه انتقال پیدا می کند و گاهأ موجب شکستگی فریم، عمل نکردن دوشاخ و زمین خوردن دوچرخه سوار می شود. این نوع دوشاخ از سفتی کافی برخوردار نیست و باعث افزایش جا به جایی جانبی چرخ می شود. ولی در لفتی از چهار سری بلبرینگ ریلی به هم پیوسته استفاده شده و سطح مقطع لوله های داخلی را به شکل چند ضلعی درآورده اند. این تکنولوژی باعث می شود تا دیگر مشکل حرکت لوله ها در جهات مختلف که در دوشاخ های معمولی اتفاق می افتد تکرار نشود.
 
دوشاخ لفتی

طراحی معکوس

دوشاخ های معمولی جهت گیری خاصی در لوله های خود دارند. همانطور که می دانید لوله ی باریکتر در بالا و لوله ی ضخیم تر در پایین قرار می گیرد. همچنین میله ی بالایی داخل میله ی پایینی واقع شده است. دوشاخ لفتی از جهت عکس این طراحی استفاده کرده است یعنی میله ی ضخیم تر در بالا و میله ی باریک در قسمت پایین قرار دارد. این طراحی باعث شده تا اولاً فشار کمتری به پیشانی دوچرخه و دوچرخه سوار منتقل شود، ثانیا بخشی از کمک که باعث دفع ضربات وارده می شود، به منشأ آن )که همان قسمت نزدیک تر به زمین است( نزدیک تر و در نتیجه نرم تر عمل کند.

دکمه قفل و ریباند


کمک به صورتی زیبا طراحی شده و بسیار کارآمد Rebound دکمه طراحی شده در لفتی برای قفل کردن و تنظیم است. البته در مدل های بالاتر لفتی، به همراه ریموت هیدرولیکی روی فرمان ارائه می شود. دکمه بزرگتر همانند قفل عمل می کند ولی اندکی جای بازی را برای اجزای داخلی باقی می گذارد تا در شرایط بحرانی فشار بیش از حد به آن وارد نشود. دستگیره کوچکتر و بلندتر نیز به آسانی قابل چرخاندن است تا میزان ریباند کمک به دلخواه شما تنظیم شود.

راز تعادل بیشتر لفتی

حالا که با مشخصه های منحصر به فرد لفتی آشنا شدیم وقت آن رسیده که راز حفظ تعادل در دوچرخه های مجهز به لفتی را برای شما فاش کنیم که البته بسیار بیشتر از دوچرخه هایی با دوشاخ های معمولی است. عده ای بر این باورند که دوچرخه ی لفتی تعادل خوبی ندارد و چون کمک در سمت چپ قرار دارد باعث سنگینی بیشتر و انحراف فرمان به آن سمت می شود. درصورتیکه اگر نگاه کلی تری به دوچرخه بیندازیم خواهیم دید تمام سیستم دنده دوچرخه از جمله طبق، خودرو، شانژمان، طبق عوض کن و زنجیر در سمت راست قرار دارند، پس وقتی لفتی در سمت چپ دوچرخه قرار بگیرد ما شاهد برقراری تعادل بیشتری نسبت به دوچرخه های معمولی خواهیم بود. بدون دست دوچرخه سواری کردن قهرمانان تیم کنندال پس از عبور از خط پایان گواه همین مطلب است.

دوشاخ لفتی کنندال
تعویض لاستیک و تیوب چرخ جلو

یکی از مزایای دوچرخه لفتی این است که اگر شما بخواهید تیوب و یا لاستیک چرخ جلو را تعویض نمائید دیگر نیازی به خارج کردن کل چرخ نیست. چون در این دوچرخه کمک سمت راست وجود ندارد که مانع خروج تیوب یا تایر باشد. ولی در عوض برای باز کردن چرخ در مواقع ضروری مانند مسابقات که برای جلوگیری از اتلاف وقت کل توپی طوقه تعویض می گردد و یا هنگامی که می خواهید با باز کردن چرخ جلو دوچرخه را داخل ماشین قرار دهید اندکی با مشکل مواجه خواهید شد چرا که در لفتی برای جدا شدن چرخ شما باید کالیپر ترمز را نیز بازنمایید البته مشکل دوم با خرید باربند های استاندارد برای خودرو (مانند باربند های ساریس  ) برطرف خواهد شد و در مجموع  مزایا و تکنولوژی های لفتی ضعف هایش را پوشانده و باعث برتری آن شده است.

برخورد کمتر

عدم وجود کمک سمت راست باعث شده تا فضای خالی بیشتری در سمت راست چرخ جلو به وجود آید، بنابراین حین حرکت دوچرخه در مسیرهای دشوار و صخره ای، برخورد بین موانع و چرخ را تاحد زیادی کاهش می دهد.

                                                                                                                                                                                              
                                                                                                                          
 

نظرات

ارسال نظر