چگونه کلاه ایمنی دوچرخه را بر روی سر تنظیم کنیم؟
چگونه کلاه ایمنی دوچرخه را بر روی سر تنظیم کنیم؟

چگونه کلاه ایمنی دوچرخه را بر روی سر تنظیم کنیم؟

چگونه کلاه ایمنی دوچرخه را بر روی سر تنظیم کنیم؟

هدف شما: روی سر گذاشتن کلاه، تنظیم سطح کلاه و تثبیت کلاه روی سر

 انتظار شما از کلاه ایمنی این است که تمام سر را به راحتی پوشش دهد و طوری تنظیم و تثبیت شود که قابلیت اتکای کافی برای جلوگیری از ضربه به سر در تکان های شدید و ضربه های محکم را داشته باشد و آن را در حالت ثابتی محافظت کند. کلاه باید به طور کامل پایین کشیده شود تا حداکثر محافظت از سر را بوسیله بندهای زیر کلاه دارا باشد.

1. تنظیم پدها و چرخاننده های تنظیم

در بیشتر کلاه ها برای تنظیمات، به جای پدهای جانبی از چرخاننده تنظیم تنظیم استفاده شده است. با مدل کلاه one-size-fits-all را با چرخاندن حلقه پشت کلاه شروع می کنیم. بعضی از این کلاه ها مستلزم این هستند که حلقه ها بسیار سفت دور سر تنظیم شوند که این امر احساس محصور بودن را به فرد می دهد، اما آزاد نمودن این حلقه می تواند یک تنظیم نا مرتب را ایجاد کند که نشان دهنده این است که کلاه برای شما مناسب نیست.

کلاه هایی که با استفاده از پد برای فرد تنظیم می شوند شامل حداقل یک مجموعه پد تنظیم کننده فومی است و اگر شما مجموعه دیگری از پدهای تنظیم کننده ضخیم تر در دست دارید می توانید کلاه را مخصوص سرتان تنظیم کنید. برای شروع شما باید پدها را به کلی از کلاه دوچرخه سواری خارج کنید یا از نازک ترین پدها استفاده کنید. این کار باعث می شود کلاه روی سر شما پایین تر بیاید، این امر موجب محافظت بیشتر از سر، مخصوصا در ناحیه اطراف سر می شود، هرچند این کار باعث کاهش جریان هوای سرد می شود اما چون تاثیر آن بسیار کم است، این موضوع قابل اغماض است. اگر سر شما باریک است و در سمت راست و چپ سر شما فضای خالی وجود دارد، از پد های ضخیم تر برای داخل کلاه استفاده کنید.

برای تنظیم بیشتر کلاه روی سرتان می توانید پدها را در گوشه های جلو و عقب کلاه جابه جا کنید. مقداری فضای خالی برای بهبود جریان هوا اختصاص دهید. پدها در تمام قسمت های کلاه باید به یک اندازه در تماس با سر شما باشند، بدون اینکه بیش از حد سفت شده باشند. کلاه باید طوری روی سر شما قرار بگیرد که جلوی آن دقیقا بالای ابروها باشد، و یا اگر از عینک استفاده می کنید کلاه باید بالای قاب عینک قرار بگیرد. اگر شما با دیوار برخورد کنید قبل از بینی شما، کلاهتان باید با دیوار برخورد کند!

2. تنظیم بند های زیر کلاه

حالا کلاه را روی سر خود بگذارید و سگک آن را ببندید. مطمئن شوید که جلوی کلاه درست در جلوی صورت شما قرار گرفته است. شما کلاه خود را بر اساس تست “چشم-گوش-دهان” که توسط یک ائتلاف دوچرخه در شهر Maine در امریکا انجام شده است تنظیم می کنید.

- وقتی به بالا نگاه می کنید نیم دایره جلویی کلاه باید به سختی توسط چشمان شما قابل دیدن باشد.
شکل سمت راست و چپ کلاه باید دقیقا زیر گوش Y • بند های شما قرار بگیرد.

-  بند چانه باید طوری زیر چانه قرار بگیرد که وقتی دهان تان را بیش از حد باز می کنید، احساس شود توسط کلاه به زیر چانه شما فشاری به سمت بالا وارد می شود.

زمانی که کلاه روی سر شما قرار دارد طول بند های عقبی و جلویی در سمت چپ و راست Y را طوری تنظیم کنید که بندها به شکل شما قرار بگیرد. “بدین ترتیب بندهای جلو و عقب دقیقا زیر گوش با هم تماس پیدا می کنند.” با مقایسه بندها در دو طرف کلاه آن ها را به طور هم اندازه تنظیم کنید. سپس بند چانه را طوری تنظیم کنید تا کلاه کاملا روی سر قرار بگیرد. اگر به چانه فشار وارد می شود یا در آن راحت نیستید بندها خیلی سفت هستند. حال اگر کلاه شما چرخاننده تنظیم دارد آن را طوری تنظیم کنید که از بازی کردن کلاه روی سر در استفاده عادی جلوگیری کند و کلاه را در حالت ثابتی نگه دارد. اما تنظیم مناسب بند ها می تواند برای ثابت نگه داشتن کلاه کافی باشد.

وقتی احساس کردید بندها بطور مناسبی تنظیم شده اند، سر خود را شدیدا تکان دهید. سپس کف دستتان را زیر قسمت جلویی کلاه گذاشته و آنرا به بالا و پایین حرکت دهید. اگر کلاه شما بیشتر از یک اینچ از سطحی که در آن ثابت شده بود حرکت کرد، بنابراین نیاز است که بندهای جلویی کلاه ثابت شود، همچنین ممکن است نیاز باشد بندهای عقبی هم ثابت شود. باید توجه داشته باشید که بندهای چپ و راست هم اندازه باشند.

برای تست نهایی، به آینه نگاه کنید یا به کسی که کلاه را برای او تنظیم می کنید نگاه بیاندازید. کلاه را به چپ و راست و همچنین عقب و جلو حرکت دهید، پوست اطراف ابرو را نگاه کنید. پوست باید به همراه کلاه کمی حرکت کند. اگر این اتفاق نیفتاد، احتمالا پدهای تنظیم در قسمت جلو و عقب بیش از حد نازک هستند.

در آخر شما می خواهید بندها تنظیم شده باقی بمانند. بعضی کلاه های ایمنی –هرچند گران- در قسمتی که بندها زیر گوش به هم متصل می شوند امکان ثابت ماندن و قفل شدن سر در آن ها را ندارد. اگر بتوانید با دست سگک را تکان دهید، کلاه هنگام استفاده جابه جا می شود.

این امر ”strap creep“ نام دارد و یک مشکل مهم است. اگر کلاه شما در دو سمتش قابلیت قفل شدن و ثابت شدن ندارد، شما می توانید از کش های پلاستیکی برای ایجاد شکل Y استفاده کنید و با پایین کشیدن کش های پلاستیکی آنرا تنظیم کنید. همچنین می توانید بعد از تنظیم بندهای جلو و عقب کلاه را به هم بدوزید.

نظرات

ارسال نظر