توپی تنه دوچرخه (Bottom Bracket)
توپی تنه دوچرخه (Bottom Bracket)

توپی تنه دوچرخه (Bottom Bracket)

توپی تنه دوچرخه (Bottom Bracket)

توپی تنه دوچرخه استوانه ای شکل است و دارای ساچمه یا بلبرینگ می باشد، در قسمت وسط تنه دوچرخه قرار می گیرد که رکاب های دوچرخه یا طبق قامه دوچرخه به دو طرف آن بسته می شوند.

توپی تنه دوچرخه معمولا در دو نوع ساچمه ای و بلبرینگی عرضه می شود که از مدل ساچمه ای برای دوچرخه های رده پایین استفاده شده و با توجه به بالا رفتن مدل و رده ی دوچرخه جهت روان تر شدن از مدل بلبرینگی استفاده می شود.

معمولا طبق قامه های خاص و حرفه ای ، توپی تنه خودشان را دارند و با دیگر مدل ها قابل استفاده نیستند. در نسل جدید طول توپی تنه را افزایش داده اند تا طول عمر بیشتر و ضربه پذیریش بهتر شود و به صورت تو خالی هم تولید می شود، این مدل می تواند نسبت به مدل های قبلی بسیار سبک تر باشد.


در مدل های جدید قامه ها به دور توپی تنه قرار می گیرند چرا که وسط توپی تنه فاقد میل توپ است. به میل توپی تنه از یک طرف قامه چپ دوچرخه متصل است و از طرف دیگر قامه راست دوچرخه که نگهدارنده طبق ها نیز است. هر چه طول قامه دوچرخه کوتاه تر باشد دوچرخه سوار می تواند دور پای بالاتر داشته باشد در عوض باید نیروی بیشتری به پنجه رکاب های دوچرخه وارد کند، همچنین در مسیر های صخره ای امکان برخورد رکاب با موانع کم می شود. در مدل های بالاتر برای سبک تر شدن ، طبق قامه ها نیز مانند مانند توپی تنه تو خالی هستند.


برند FSA ، با داشتن نوآوری های طراحی و تحقیق، در زمینه ساخت و ساز قطعات تنه دوچرخه فعالیت می کند. پایه تولید FSA در تایوان است اما یک شرکت جهانی با دفاتر مرکزی در ایالات متحده آمریکا و ایتالیا می باشند که همکاری مستقیم با کارشناسان حرفه ای این مجموعه را دارد. برند FSA روش هایی برای افزایش سرعت دوچرخه با ارتقا لوازم دوچرخه و قطعات تنه دوچرخه را ارائه می دهد ، از هدست تا چرخ ها ، طبق قامه و توپی تنه ، فرمان ، کرپی و زین دوچرخه.


توپی تنه FSA : از جنس آلومینیوم و سرامیک در این محصول استفاده شده و باعث ایجاد مقاومت بیشتر و وزنی سبک تر شده است. نرمی و روان کار کردن توپی تنه دوچرخه یکی از فاکتور های مهم در انتخاب می باشد ، که در این مدل تمامی هر آنچه دوچرخه سوار به آن نیاز دارد استفاده شده است.


مشخصات فنی توپی تنه پرسی دوچرخه کوهستان FSA MTB Ceramic به شرح ذیل است. می توانید این محصول را در سایت مشاهده کنید.


ابعاد محصول: 73/68 میلی متر
مناسب رشته : کوهستان
وزن : 95 گرم
جنس : آلومینیوم


توپی تنه دوچرخه اصلی ترین بخش در سیستم حرکتی دوچرخه است که در داخل تنه دوچرخه قرار میگیرد به همین دلیل شاید خیلی با آن آشنا نباشید، توپی تنه نقش موثری در رکاب زدن و حرکت کردن دوچرخه دارد و در صورتی که دچار هرز شدگی شده و یا اینکه تاب بردارد باید آن را تعویض کرد،

انواع توپی تنه های دوچرخه شامل رزوه ای (ساچمه ای) و بلبرینگی میشود که از مدل ساچمه ای برای دوچرخه های رده پایین استفاده شده و با توجه به بالا رفتن مدل و رده ی دوچرخه جهت روان تر شدن از مدل بلبرینگی استفاده می شود. برای خرید توپی تنه دوچرخه حتماً به جنس این محصول توجه کنید، زیرا جنس توپی دوچرخه تاثیر مستقیمی را روی وزن آن دارد که در نهایت وزن کلی دوچرخه را تشکیل می دهد. امروزه از متریالی نظیر آهن، آلومینیوم و سرامیک در ساخت این قطعه استفاده می شود.


توپی تنه دوچرخه

نظرات

ارسال نظر