دوچرخه سواری در دوران قرنطینه
دوچرخه سواری در دوران قرنطینه

دوچرخه سواری در دوران قرنطینه

دوچرخه سواری در دوران قرنطینه

دوچرخه وسیله حمل‌ونقل پاک این روزها، در سایه پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی طرفداران زیادی پیدا کرده است. رشته ورزشی دوچرخه‌سواری به دلیل اینکه یک رشته انفرادی است و تمرینات آن در خانه نیز قابل اجراست، از سوی برخی از ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش در روزهای شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی مورد توجه بیشتری قرار گرفت. 


در دوچرخه‌سواری به جهت اینکه فاصله مورد نیاز حفظ می‌شود از لحاظ گسترش همه‌گیری ویروس، بی‌ضرر است و خطر آلودگی بر اثر تماس با سطوح آلوده را نیز کاهش می‌دهد، به طور کلی می‌توان اعلام کرد که دوچرخه می‌تواند بهترین روش خود مراقبتی و پیشگیری از ابتلا  به کرونا باشد، حتی اگر دوچرخه‌سوار آلوده باشد، قدرت محافظتی بیشتری در برابر دیگران دارد.

 استفاده از دوچرخه مختص گروه سنی خاصی نیست و حتی برای کودکان یک‌ساله هم دوچرخه‌های خاصی طراحی شده است(دوچرخه نوپا) .  دلایل مختلفی برای افزایش تقاضای دوچرخه در این دوران وجود دارد. در سراسر جهان، بسیاری از مردم با توجه به ازدحام در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، به دنبال جایگزینی برای اتوبوس‌ها و مترو هستند و با توجه به تعطیلی باشگاه های بدنسازی افرادی که نمی توانند به سالن های ورزشی بروند به دنبال راه دیگری برای ورزش کردن می گردند که بهترین راه در حال حاضر استفاده از دوچرخه می باشد.


دوچرخه‌سواری در فصل گرما با فصل سرما متفاوت است، دوچرخه سواری در فصل سرما با در نظر گرفتن شرایط هوا و بارندگی نیاز به تجهیزات خاص خود را دارد.  مثلاً در این فصل به دلیل بارندگی دوچرخه سواران از گلگیر برای دوچرخه های خود استفاده می کنند و یا استفاده از کاور باران برای ترکبند دوچرخه بسیار رایج بوده و ... 


در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس جدید و همچنین آلودگی هوا شرایط متفاوت تری برای همگان ایجاد کرده، هم‌اکنون ماسک زدن در شهر تهران اجباری است ، استفاده از ماسک های پارچه ای و معمولی ممکن است بر تنفس دوچرخه سوار تاثیر بگذارد، پس در نتیجه بهتر است از ماسک مجهز به دریچه و پارچه‌ پلی‌استر مشبک و مواد نئوپرن استفاده کنید که می‌تواند شما را در هوای سرد هنگام دوچرخه سواری نیز گرم نگه‌ دارد.


کارشناسان معتقدند، رکاب‌زدن توان عمومی فرد و سیستم ایمنی بدن را بالا ‌برده، به همین خاطر به نظر می‌رسد در این شرایط کرونایی باید به این وسیله تک سرنشین بیشتر توجه کرد، افراد می‌توانند برای رفت و آمدهای ضروری دوچرخه را جایگزین خودروهای شخصی خود کنند.

نظرات

ارسال نظر