اهمیت زین در دوچرخه سواری
اهمیت زین در دوچرخه سواری

اهمیت زین در دوچرخه سواری

اهمیت زین در دوچرخه سواری

زین دوچرخه یکی از انواع قطعات تنه دوچرخه است که اهمیت بسیار زیادی دارد. چون در صورت عدم توجه و انتخاب نادرست باعث ایجاد آسیب هایی به بدن شما می شود. همچنین انتخاب اشتباه زین باعث سخت تر شدن رکاب زدن یا خسته شدن دوچرخه سوار می شود.


برای انتخاب زین مناسب و استاندارد، اولین فاکتوری را که باید در نظر گرفت نوع و جنس زین است. زین های مردانه دراز و باریک هستند در حالی که زین مناسب برای خانم ها معمولاً کوتاه تر و پهن تر هستند.


نکته بعدی که باید اشاره کنم قسمت کشیده جلویی زین است. این قسمت جهت کنترل بهتر دوچرخه توسط ران ها و همینطور کمک به انتقال وزن به جلو است. اما در صورت طراحی اشتباه می تواند آسیب رسان باشد. بعضی از زین ها یک شکاف در مرکز قسمت جلویی دارند که بسیار به راحتی فرد کمک می کند.



از موارد مهم دیگر در انتخاب زین دوچرخه استاندارد ومناسب، جنس زین است. انواع مختلفی از زین با جنس های مختلفی شامل میکروفایبر، پلاستیک، پلیمر و ... وجود دارند. البته در بعضی از زین ها در برخی از قسمت ها از ژل استفاده شده که بتواند ضربات و شوک های حین حرکت را جذب کند و فشار روی بدن دوچرخه سوار را حذف می کند با استفاده از سیستم تعلیق فنری با جایجایی نرم، فشار را توزیع کرده و در دست اندازهای عمیق جاده، دوچرخه سواری دلپذیری را فراهم می کند.


 

یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن برخی آسیب ها به دوچرخه سوار از جمله کمر درد یا درد زانو می شود ، تنظیم نبودن زین دوچرخه است. تنظیم ارتفاع زین دوچرخه تاثیر فراوانی در راحت بودن دوچرخه سوار دارد. اگر زین خیلی پایین باشد فشار زیادی به عناصر جلوی زانو مانند تاندون عضله چهارسر ران و غضروف کشکک و تاندون کشکک وارد میشود و در صورتی که زین زیادی بالا قرار گیرد همسترینگ ها در پشت زانو تحت کشش قرار گرفته و ممکن است درد پشت زانو ایجاد شود. جلو و عقب بودن زین هم تاثیر زیادی در نیروهای وارده به زانو وکمر دارد. وقتی که زین زیادی به عقب رفته است موجب کشیده شدن کمر شده که با مرور زمان می تواند ایجاد آسیب در ناحیه کمر و بازوها کند.


 

درد قسمت پایینی کمر در دوچرخه سواران رایج است و می تواند علل مختلفی داشته باشد که شامل موارد زیر است:

تناسب دوچرخه: با در نظر گرفتن دوچرخه با اندازه ی مناسب، دوچرخه هایی نامناسب هستند که طول کرپی فرمانشان بلند باشد، زینشان بیش از حد به سمت عقب باشد و فرمان آن خیلی پایین باشد. تجربه و مدت آموزش، مسایل مرتبط به سلامت شخصی، شیوه دوچرخه سواری و کارهای روزمره ای که فرد خارج از زمان دوچرخه سواری انجام می دهد. برای مبارزه با این کمر درد باید دوچرخه سواران علت آن را تشخیص داده و آن را برطرف کنند.


 

در بیشتر مواقع علت کمر درد ممکن است مربوط به حالت نشستن دوچرخه سوار روی زین نیز باشد، دوچرخه سوار باید کمر خود را در حالت خنثی نگه دارد که در این صورت  با اندکی چرخش به جلو حالت صحیح لگن روی زین را حفظ کرده و از خم شدن بیش از حد کمر جلوگیری کرده. همچنین نباید در حین دوچرخه سواری تنها به یک حالت بود  چون باعث ایجاد فشارهای مکرر به کمر می شود.


البته انتخاب درست زین علاوه بر تناسب با بدن و جنسیت به رشته دوچرخه سواری هم مربوط می شود. به طور مثال دوچرخه سواران کوهستان و سرعت (کورسی) از زین های کم عرض و باریک استفاده می کنند. در انتخاب لوازم دوچرخه دقت لازم را داشته باشید تا دچار مشکلات جسمی نشوید.


برای استفاده معمولی و تفریحی چون نیاز به سریع پدال زدن نیست بهتر است به فکر یک زین پهن و راحت باشید.

نظرات

ارسال نظر