سایکل توریسم به معنی سفر با دوچرخه
سایکل توریسم به معنی سفر با دوچرخه

سایکل توریسم به معنی سفر با دوچرخه

سایکل توریسم به معنی سفر با دوچرخه

سایکل توریسم
امروزه از روش های متعدد و متنوعی برای سفر به شهرها و مناطق مختلف استفاده می شود که هر کدام نیاز به شناخت و اطلاعات دارد. یکی از ارزان ترین روش هایی که به تازگی بسیاری از توریست ها از آن استفاده می کنند، سایکل توریسم است. ورزشکاران با این شیوه توانسته اند علاوه بر کاهش هزینه های سفر، به نقاط صعب العبور در مناطق مختلف نیز سفر کنند و لذت همگام شدن با طبیعت را تجربه نمایند.

سایکل توریسم چیست؟
سایکل توریسم از واژه انگلیسی cycle tourism گرفته شده است. این دو واژه به معنای تور همراه با
دوچرخه می باشد. بدین معنی که توریست با استفاده از دوچرخه سفر خود را آغاز می کند. در این سفر توریست می بایست بسیاری از ادوات لازم برای یک سفر را همراه خود روی دوچرخه حمل کند و از طرفی بتواند در مدت زمانی طولانی رکاب زنی نماید.
این ویژگی ها و شرایط باعث شده است که تنها تعداد کمی از مردم با این روش به سفر بپردازند و قبل از آن شرایط را برای این سفر مهیا کنند.
در سایکل توریسم یکی از ویژگی های مهم، داشتن یک دوچرخه ی مناسب است تا علاوه بر دوام، فرد بتواند در شرایط سخت جاده ای نیز از آن استفاده کند.
قابلیتی که برای سایکل توریسم ها اغلب وجود دارد سفر به مسیر های ناشناخته است. استفاده از جاده های آرام و بدون ترافیک در دل طبیعت نیز یکی دیگر از مزیت های سایکل توریسم می باشد.
بسیاری از کارشناسان، سایکل توریسم را در چندین بخش مجزا تقسیم می کنند اما اغلب این بخش ها به صورت ترکیبی توسط توریست ها استفاده می شود. برای مثال سفر یک روزه با دوچرخه در دل طبیعت می تواند به صورت تک نفره و یا گروهی انجام شود. در اغلب شرایط ذکر شده برای سایکل توریسم ها محدودیتی نمی توان قائل شد و اغلب مردم این روش سفر را برای تفریح انجام می دهند.
با اینکه تعداد معدودی از علاقه مندان به سایکل توریسم هستند که
رکاب زنی را در داخل کشور و یا کل دنیا انجام می دهند اما روز به روز بر تعداد علاقه مندان این رشته افزوده می شود. به طوریکه مردم زیادی هستند که در کشور های اروپایی برای این کار آموزش دیده و دوره های آن را برای آمادگی قبل از سفر شرکت می کنند.
با این تفاسیر می توان آینده ای بسیار خوب را برای سایکل توریسم پیش بینی کرد زیرا علاوه بر هزینه های اجرایی کم، محدودیت خاصی برای علاقه مندان به این کار وجود ندارد.
در ایران نیز همانند دیگر کشور ها cycle tourism عمر زیادی ندارد اما در همین مدت بسیار کم علاقه مندان توانسته اند سفر های مختلفی را با دوچرخه انجام دهند. مسلما دوچرخه هایی که در سایکل توریسم استفاده می شود می بایست حجم بار و فشار زیادی را تحمل کند و از طرفی چرخ های بزرگتری نیز نسبت به دوچرخه های معمولی دارد.
 
تجهیز کردن دوچرخه یکی از راه های آسان نمودن شرایط cycle tourism است و همراه با آمادگی های لازم اوقات مفرحی را برای علاقه مندان ایجاد خواهد کرد.افراد زیادی هستند که در حال حاضر سعی می کنند از دوچرخه برای سفرهای کوتاه یا بلند مدت خود استفاده کنند. اما در این راه خطرات مختلف و پیش بینی نشده ای هم وجود دارد. با این حال می توانید یک برنامه ریزی درست داشته باشید که طبق این برنامه ریزی می توانید سفر خود را بدون خطر پیش ببرید.
اما قبل از سفر با
دوچرخه باید گام های زیر را اجرا کنید تا از سفر خود لذت ببرید:

۱- حتماً برنامه ریزی کنید

هرچند افراد مختلفی معتقدند که اگر با دوچرخه سفر کنید، برنامه منظمی را به پیش می برید و ممکن است تغییراتی در این سفر رخ ندهد، ولی باید دقت کنید که باید برنامه ریزی شما حتماً دقیق و بی نقص باشد تا مشکلات شما در سفر به حداقل برسد. هنگام برنامه ریزی باید از خود بپرسید کهکجا باید بخوابم ؟ بهترین و امن ترین مسیر برای دوچرخه سواری کجاست ؟ چه مقدار وسایل باید با خود حمل کنم ؟  پاسخ صحیح به این سوالات باعث می شود که در سفر خود یک قدم از دیگران جلوتر باشید.

۲- سفر خود را زمانی آغاز کنید که کاملاً آماده هستید

گاهی اوقات پیش می آید که برنامه ریزی شما بدون نقص انجام گیرد، ولی برای سفر هنوز آمادگی روحی و جسمانی ندارید، پس حتماً سعی کنید در شرایط کامل آماده ای سفر خود را آغاز کنید. همیشه در هر سفری با هر وسیله ای باید کاملا آماده باشید.
نکته دیگری که در هر سفری ممکن است رخ دهد این است که در حین سفر گاهی احساس خستگی شدید می کنید، در چنین شرایطی تصمیم گیری نکنید یا اینکه سفر خود را کنسل نکنید. پیشنهاد می کنیم، توقف کنید و چند ساعتی استراحت نمایید و کمی بخوابید. سپس غذای مقوی میل کنید و با احساس آرامش و نیروی جدید به سفر خود ادامه دهید
.

۳- سبک سفر کنید

در چنین سفرهایی همیشه باید لوازم اندک همراه داشته باشید، ولی دقت کنید که این لوازم حتماً ضروری باشد. عموماً نیمی از لوازمی که فکر می کنید نیاز دارید، واقعاً استفاده ای نخواهند داشت. بهتر است کیسه خواب، کوله پشتی و داروهای ضروری حتماً با خود حمل کنید. بار زیاد معمولاً باعث خستگی در سفر می شود.

۴- حتماً دوچرخه مناسب انتخاب نمایید

انتخاب نوع دوچرخه در سفرهای اینچنینی بستگی به طول مسیر سفر دارد. اساسی ترین نکته در این زمینه راحتی سفر با دوچرخه است. چرا که قرار است ساعت ها بر روی آن رکاب بزنید.
از آنجایی که ممکن است در مسیر سفر با سراشیبی و سربالایی های زیادی مواجه شوید، پس بهتر است از دوچرخه ی دنده ای استفاده کنید. پیشنهاد می شود که حتماً از نصب کردن چراغ های هشدار خودداری نکنید. اگر مجبور شدید که در شب سفر کنید حتماً داشتن
چراغ عقب و جلو دوچرخه الزامی است.
انتخاب دوچرخه سبک ولی محکم اساس کار است. مطمئن شوید دوچرخه ی شما قسمتی برای قرار دادن کیف و
قمقمه داشته باشد تا در طول مسیر کیف خود را آن جا قرار دهید. چون قرار است مدت زمان زیادی از زین استفاده کنید، پس حتماً انتخاب نوع زین بسیار اساسی است
.

۵- غذا و آب

حتما در سفر خود غذا و آب کافی و مناسب همراه داشته باشید، چون باید انرژی مورد نیاز برای ادامه سفر را تامین کنید. همیشه سعی کنید به اندازه یک یا دو روز غذای کافی فراهم کنید. برای اینکه بار کمتری همراه داشته باشید می توانید از دانه های مقوی استفاده کنید. سعی کنید از غذاهای چرب دوری کنید. از آنجاییکه در طول سفر میزان مصرف آب بالاتر می رود، پس همیشه چند بطری آب همراه داشته باشید.

۶- چادر

بهتر است در سفرهای طولانی استراحت کافی کنید و به اندازه بخوابید. زمانی که هوا تاریک می شود، در مکان مناسبی توقف کنید و چادر بزنید. البته اگر به هتل دسترسی دارید به آن مراجعه نمایید.

۷- لباس مناسب را فراموش نکنید

سعی کنید همیشه در سفر لباس راحتی به همراه داشته باشید تا آزادی عمل بیشتری داشته باشید. البته انتخاب نوع لباس بستگی به فصل سفر دارد. لباس اضافه حتماً همراه داشته باشید. از همراه بردن حوله پرهیز نکنید. انتخاب کفش مناسب دوچرخه سواری نیز در ادامه سفر بسیار اساسی و تاثیر گذار است.

۸- لوازم ایمنی و مورد نیاز برای دوچرخه

حتما از کلاه ایمنی دوچرخه و ضربه گیر ها استفاده کنید . خطر در جاده و مسیر در کمین است و هر لحظه می تواند اتفاق ناگواری رخ دهد . تلمبه برای چرخ ، باتری ، چراغ قوه و لوازم ابتدایی برای تعمیر دوچرخه را نیز به همراه داشته باشید .
 

 
 
 

 

نظرات

ارسال نظر