لوازم جانبی چرخ دوچرخه
لوازم جانبی چرخ دوچرخه

لوازم جانبی چرخ دوچرخه

لوازم جانبی چرخ دوچرخه

دوچرخه از قطعات مختلفی تشکیل شده است و هرکدام از قطعات نام و اصطلاح خاص خود را دارند. مهمترین بخش دوچرخه که تمامی اجزای دیگر روی آن سوار می‌شوند بدنه دوچرخه است.

چرخ دوچرخه به وسیله ی دوشاخ به بدنه متصل می شود . دوشاخ یکی از بخش‌های بسیار مهم در دوچرخه است. دوشاخ می‌تواند کمک‌دار و یا بدون کمک باشد و در مدل‌ها و سایزهای گوناگون، برای سبک‌های مختلف دوچرخه تولید می‌شود . دوشاخ به کمک کاسه دوشاخ و کرپی به بدنه دوچرخه متصل میشود. و چرخ جلو و سیستم ترمز به روی آن سوار میشود.


کرپی : کرپی عمل اتصال فرمان با دوشاخ دوکاسه چرخه را انجام می دهد که در سایز و زاویه ها متفاوت تولید می‌شود.


کاسه دو شاخ : مجموع دو کاسه‌ی فلزی، بلبرینگ‌ها و واشرهایی که در محل اتصال فرمان، دوشاخ با بدنه‌ی دوچرخه قرار می‌گیرند را کاسه دوشاخ دوچرخه گویند .


ترمز : دسته‌ترمز و یا کتی‌ها روی فرمان دوچرخه بسته می‌شوند و با یک کابل سیمی و یا روغنی به سیستم ترمز دوچرخه متصل هستند. عمل دستور ترمز به وسیله‌ی کتی‌ها صادر می‌شود.


لاستیک دوچرخه : لاستیک نیز، همانند بخش‌های دیگر دوچرخه در مدل‌های بسیاری برای انواع دوچرخه‌ تولید می‌شود. برای مثال از انواع لاستیک‌ها می‌توان به دو سبک لاستیک تیوبلس (بدون تیوپ) و دورخاک (با تیوپ) اشاره کرد.


تیوپ دوچرخه : تیوب در داخل لاستیک دوچرخه به کار می‌رود و در واقع فشار باد را در خود نگاه داشته و باعث می‌شود لاستیک پرباد بماند.


طبق قامه : طبقِ قامه به سیستم چرخ‌دنده‌های بزرگ در وسط دوچرخه گفته می‌شود. طبق قامه ها در مدل های 3، 2 و تک سنی هستند و در سبک های دوچرخه متفاوت هستند.


زنجیر دوچرخه : زنجیر دوچرخه عمل انتقال نیرو از طبق به خودرو را انجام می‌دهد که با چرخش خودرو، چرخ عقب به حرکت درمی‌آید و به حرکت دوچرخه منتهی می‌شود.


توپی دوچرخه و طوقه : توپی و طوقه از چند بخش تشکیل می‌شوند. ۱- طوقه، رینگ و یا دایره ۲- توپی طوقه ۳- پره‌ها و سرپره‌ها 4- نوار دور طوقه

نظرات

ارسال نظر