نکاتی برای خرید دوچرخه
نکاتی برای خرید دوچرخه

نکاتی برای خرید دوچرخه

نکاتی برای خرید دوچرخه

انتخاب دوچرخه برای فرزندان زیر ده سال نسبتا آسان است و انتظار کار فوق العاده ای از این رده سنی و دوچرخه های این سن نمیتوانیم داشته باشیم، اما اگر برای فرزند نوجوان خود قصد خریدن دوچرخه را داریم یا خودمان، ورزش دوچرخه سواری را انتخاب کرده ایم باید به نکاتی توجه کنیم که در این مطلب به آنها پرداخته ایم.

انواع دوچرخه


دوچرخه هم یک وسیله نقلیه کاملا سالم است و هم وسیله ای برای تفریح و ورزش. دنیای دوچرخه و دوچرخه سواری دارای ویژگیها و ابعاد متفاوتی است. از بین انواع دوچرخه، دوچرخه ای مناسب شماست که با هدف شما از دوچرخه سواری سازگاری داشته باشد. برای آشنایی با انواع دوچرخه با ما همراه باشید. در تقسیم بندی بر اساس نوع محیط قابل‌استفاده،این تقسیم بندی را خواهیم داشت:



1 ـ دوچرخه شهری؛ همان طور که نامشان گویای کاربرد این دوچرخه است، این نوع دوچرخه کارآیی کاملا ساده و مشخصی دارد و برای استفاده روزانه قابل استفاده است به عنوان مثال دوچرخه های شهری برای خرید یا حتی سرکار رفتن کاملا مناسب استفاده است.

2 ـ دوچرخه های کورسی یا دوچرخه پیست و مسابقه؛ این نوع دوچرخه همانطور که از نامش پیداست برای سرعت و جهت شرکت در مسابقات ساخته شده و بهترین جای استفاده از آن نیز پیست مسابقات است؛ چراکه علاوه بر این که این دوچرخه ها بسیار گرانقیمت هستند در استفاده درون شهری نیز کاملا آسیب پذیر هستند.

3 ـ دوچرخه های توریستی و هیبرید؛ مدتهاست مسافرت رفتن با دوچرخه در داخل یا حتی خارج از کشور برای گردشگران علاقه مند به طبیعت تبدیل به نوعی از مسافرت شده است. به همین دلیل بازار این نوع دوچرخه ها به شدت داغ است. این دوچرخه ها به نسبت کاربرد آنها سبک، ایمن و قابل اطمینان هستند تا بتوانید در پیمودن مسافت های طولانی به آنها اطمینان کنید.

4 ـ دوچرخه های بی ام اکس ( BMX )؛ دوچرخه بی ام اکس برای دوستداران هیجان و شور و نشاط دوران جوانی ساخته شده و بر طبق این هدف، تجهیزات اضافی روی دوچرخه های BMX وجود ندارند و تا جایی که شده در ساخت بدنه دقت شده که مقاوم و قابل اطمینان باشد.

5 ـ دوچرخه کوهستانی؛ این نوع دوچرخه برای مسیرهای کوهستانی طراحی شده که مخاطبان خاص خود را دارد. بنابراین علاوه بر ایمنی کافی باید دارای راحتی مناسب نیز هنگام راندن باشد.

6 -دوچرخه های جاده ( Road ): بیشتر افراد دوچرخه‌های کورسی و دوچرخه‌های جاده را تحت عنوان یک دسته در نظر می گیرند که این اشتباه به‌دلیل اشتراکات فراوانی است که بین این دو دسته دوچرخه وجود دارد. از اصلی ترین تفاوت ها بین این دو دسته دوچرخه، نوع تایرهایی است که در آن‌ها به کار می‌رود؛ دوچرخه‌های کورسی دارای تایرهایی نازک‌تر نسبت به دوچرخه‌های جاده هستند.

7 - دوچرخه‌های Time Trial  : دوچرخه‌های Time Trial همانند دوچرخه‌های BMX جهت استفاده در مصارف حرفه‌ای و مسابقه‌های دوچرخه‌سواری تیمی طراحی شده‌اند.



هدفتان را از خرید دوچرخه را در این بخش تعیین کنید. قدم بعدی خرید دوچرخه متناسب و مناسب است. در نظر بگیرید خرید یک دوچرخه مناسب علاوه بر لذت و آرامش در هنگام دوچرخه سواری، می تواند میزان زیادی از هزینه های شما را کاهش دهد و حتی علاقه شما را به این وسیله بیشتر کند، پس در خرید خود از مشاوران کمک بگیرید و انتخاب درستی داشته باشید.

اندازه دوچرخه را جدی بگیرید!

 دوچرخه نیز مانند پیراهن و کفش دارای اندازه های مختلف است و سازندگان دوچرخه نیز با علائمی کاملا شبیه لباس های شما، آنها را علامت گذاری کرده اند؛ به طور مثال علامت هایی مانند S یا M یا L و با حتی XL که به ترتیب بیانگر اندازه کوچک، متوسط، بزرگ و بزرگ تر است.

با این علائم می توان خریداران را برای خرید دوچرخه با توجه به قد و جثه فردی که قرار است از دوچرخه استفاده کند، راهنمایی کرد تا بهترین و متناسب ترین اندازه دوچرخه را خریداری کنند، چون همان طور که کفش کوچک یا بزرگ می تواند هم برایمان دردسر ایجاد کند و هم کاربردی برایمان ندارد، دوچرخه با اندازه نامناسب هم برای کاربر دردسرخواهد شد.

به طور کلی اندازه های مختلف دوچرخه با دو واحد اندازه گیری، یعنی سانتی متر و اینچ اندازه گیری می شود و اندازه هایی که بسیار مهمند، سایز تنه دوچرخه و طول لوله زین آن است. بیشتر سازندگان این مقدار را با اندازه گیری از مرکز محور طَبَق دوچرخه (توپی تنه) تا بالای لوله زین (محل قرارگیری بست لوله زین) محاسبه می کنند. به طور مثال برای فردی با قد حدود 170 سانتی متر بهترین گزینه اندازه M یا در نهایت L است، چون این اندازه ها با توجه به مدل انتخابی دوچرخه شما کاملا متفاوت خواهند بود.

اما یک پرسش مهم که ذهن بیشتر خریداران دوچرخه را به خود مشغول می کند این سوال است که اندازه دوچرخه مناسب ما کدام است؟

 برای پیدا کردن اندازه مناسب اولین کار، اندازه گیری قد کاربر دوچرخه است. پس از تعیین این اندازه باید به وجود تناسب بین کاربر و دوچرخه مورد نظر پرداخت. برای این کار، کاربر می تواند دوچرخه را بین دوپای خود قرار داده و کاملا صاف بایستد، فاصله فاق او با لوله بالایی بدنه می تواند بهترین میزان برای تعیین دوچرخه مناسب باشد. در نظر داشته باشید تفاوت ارتفاع فاق با بدنه دوچرخه در دوچرخه های هیبرید بین 3 تا 6 سانت و در دوچرخه های کوهستان 5 تا 10 سانت است. جدول زیر نیز می تواند کمک شایانی به شما داشته باشد.
جدول راهنمای انتخاب دوچرخه

نظرات

5/5 2 2 2

سلام وقت بخیر اگر امکان دارد قسمت پیدا کردن اندازه مناسب دوچرخه رو با عکس(شماتیک) نشان بدهید چون من چیزی متوجه نشدم باشکر فراوان

لطفا برای اطلاعات تکمیلی به مطلب "انتخاب دوچرخه با سایز مناسب" مراجعه نمایید.

ارسال نظر