لوازم چرخ دوچرخه
لوازم چرخ دوچرخه

لوازم چرخ دوچرخه

لوازم چرخ دوچرخه

دوچرخه از قطعات مختلفی تشکیل شده است ، که با شناخت آن لوازم، کارکردن با دوچرخه راحت تر می باشد. بعد از تنه یا فریم دوچرخه که تمامی اجزای دیگر روی آن سوار می‌شوند مهمترین عضو دوچرخه، چرخ دوچرخه می باشد که وظیفه انتقال وزن و نیرو را به زمین بر عهده دارد. دوچرخه دارای دو چرخ متصل به یک شاسی می باشد که یک چرخ در جلو و یک چرخ در عقب قرار دارد.تنه باید تا جای امکان سبک و مقاوم باشد تا بتواند به خوبی نیرو را به چرخ ها انتقال دهد.


چرخ دوچرخه نیز، همانند بخش‌های دیگر دوچرخه دارای اجزای مختلفی می باشد که در زیر به آنها اشاره میکند.


 لاستیک دوچرخه:  که مانند بخش‌های دیگر دوچرخه در مدل‌های بسیاری برای انواع دوچرخه‌ تولید می‌شود. برای مثال از انواع لاستیک‌ها می‌توان به دو سبک لاستیک تیوبلس (بدون تیوپ) و دورخاک (با تیوپ) اشاره کرد. تیوب در داخل لاستیک دوچرخه به کار می‌رود و در واقع فشار باد را در خود نگاه داشته و باعث می‌شود لاستیک پرباد بماند.


هر دو پدال دوچرخه، قامه ها و طبق نیز از مهمترین قسمتهای انتقال نیرو به شمار می روند . طبق با سایز های مختلف وجود دارد مثلا 44-32-22 و یا 46-36-26 . در کوهستانی برخلاف کورسی طبق قامه شامل 3 چرخ دنده می باشد که زنجیر بر روی آن قرار میگیرد.


طبق قامه دوچرخه، صفحه‌ای است که رکاب‌ها در نهایت به آن متصل می‌شوند. تعداد چرخ دنده روی آن‌، دنده‌های جلوی شما را مشخص می‌کند.


طوقه دوچرخه قسمتی از هر چرخ است که از داخل پره ها به آن متصلند و از بیرون لاستیک و تیوپ روی آن قرار گرفته اند و واسطه انتقال نیرو بین پره ها و لاستیک است.  توپی طوقه همچنین استوانه ای است که وزن دوچرخه را توسط ساچمه ها از میل توپ چرخ می گیرد و به پره ها منتقل می کند و محلی برای قرار گرفتن ساچمه ها یا بلبرینگ داخل آن درنظر گرفته شده است و در بیرون سوراخهایی برای پره ها دار . با رشد بی رویه محصولات بی کیفیت در بازار حتما در زمان خرید به این مورد توجه زیادی داشته باشید.


یکی از دیگر لوازم دوچرخه سیستم ترمز آن است که از اهمیت بالایی رخوردار است، سیستم ترمز دوچرخه متشکل از کتی ترمز، لقمه ترمز، کالیپر ترمز، دیسک ترمز و سیم ترمز است. البته هر یک از این قطعات انواعی دارند که باید در جایگاه مناسب خود به کار گرفته شوند. ترمزها در انواع گوناگون وجود دارند که از گذشته تا حال تغییرات بسیاری کرده اند . ترمز اهرمی که به وسیله سیم به کتی وصل می گردد.

ترمز دیسکی که نوع جدید تر است و به وسیله سیم و یا هیدرولیکی ( روغن) کار می کند. ترمز دیسکی در دو نوع دیسک مکانیکی و دیسک-هیدرولیک تولید می شود. ترمز های V-Brake به دلیل ارزانتر بودن و راحت تر بودن نگهداری و تعمیر آن بسیار محبوب است. از طرف دیگر ترمزهای دیسکی گرانتر هستند و تعمیر آن ها مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است، اما قوی تر و دقیق تر هستند و شرایط آب و هوایی در کارایی آن ها تأثیر گذار نیست. لنت ترمز های برند Top  مدل BP72 برای مدل های دیسک هیدرولیک و مکانیک مناسب می باشد.


پنجه رکاب در دو حالت معمولی و حرفه ای می باشند که مدل حرفه ای آن به کفش دوچرخه سوار قفل شده تا دوچرخه سوار حین بالا کشیدن پا هم بتواند به رکاب فشار وارد کند . پنجه رکاب های معمولی نیز تنوع بساری دارد.  در صورتی که دوچرخه خودتان را مونتاژ می‌کنید، دقت کنید که رکاب چپ و راست تفاوت دارند و روی آن‌ها نوشته شده که مربوط به کدام سمت هستند.

زنجیر چرخ نیز یکی از مهمترین قسمت های دوچرخه است، اما اغلب از آن غافل می شوند. وقتی که زنجیر چرخ درست کار کند ممکن است حتی متوجه حضور آن نیز نشوید.

نظرات

ارسال نظر